Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

#195859
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir @Bosbess en @Jako,

Het is door de historie heen overduidelijk dat de voortgaande ontwikkeling van het mensdom gepaard gaat met het teloorgaan van bepaalde banen en beroepen, doch tegelijkertijd met het ontstaan van nieuwe banen en beroepen. Het gaat bovendien niet alleen om het geheel uitsterven van beroepen zoals hunebedbouwers, maar ook om het zwaar inkrimpen van beroepsgroepen, zoals landarbeiders na de invoering van de tractor. Die dynamiek is nooit anders geweest en ik zie niet dat die ooit anders zal worden.

Dat gejammer van wijzen, zieners en commissies over op grote schaal verdwijnende werkgelegenheid is van ale tijden, maar het zal nooit in die voorspelde vorm gebeuren. Vanwege rationele redenen zoals Jako die schetst, maar ook omdat de mensheid een volslagen irrationele behoefte schijnt te hebben zichzelf aan het werk te houden. Ik heb dat nooit treffender beschreven gezien dan in het essay van David Graeber over Bullshit Jobs. Wat mij betreft een zeer lezenswaardig verhaal, het stemt tot nadenken en is nog humoristisch geschreven ook.

Kortom, persoonlijk zie ik een basisinkomen dus nooit succesvol op grote schaal ingevoerd worden. Gewoon omdat we het met zijn allen véél te druk hebben met elkaar bezighouden. 🙂

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?