Reageer op: Condens stalen platen dak

#201816
 NoĆ«
Sleutelbeheerder

Bonjour Pierro,

Na de reactie van Christian, waar ik me overigens volledig achter kan scharen, lag ik nog een nachtje in bed te woelen en na te denken over hoe dit probleem eenvoudig op te lossen šŸ™‚ . Daarbij kwam mij opeens een bizarre doch wellicht werkbare oplossing in het hoofd. Iedereen mag mij uitlachen, maar ten behoeve van het stimuleren der creativiteit van de meedenkers deel ik dit toch maar. Welnu:

Als bricoleurs kennen wij allemaal die semi-permeabele onderdakfolie “ecran sous toiture” die kan worden aangebracht onder de dakpannen. Ik heb zelf gezien, als daar water op valt, dan “parelt” dat op de folie maar lekt er niet doorheen. Echter, damp uit vochtige lucht van binnenuit passeert probleemloos deze folie.

Stel nu dat we onder het druppelende plaatstalen dak een laag van die folie spannen, op zodanige wijze dat waterdruppels erbovenop naar de zijkant kunnen weglopen? De vochtige en warme lucht uit de hal dringt door de folie, condenseert tegen het plaatstaal, valt in druppels terug op de folie en loopt naar de lage kant weg.

Met een dergelijke oplossing zou een situatie ontstaan die enigermate vergelijkbaar is met die in de andere hal van zeildoek. Deze oplossing lijkt me zeer goedkoop uit te voeren, in elk geval minder duur dan het plaatsen van ventilatoren of dergelijke.

Voor het spannen van de folie onder het dak moet natuurlijk een creatieve oplossing worden gevonden, die erg afhangt van de constructiedetails van het dak: afmetingen, hoe hoog, helling, constructie (houten dragers of metaal), enzovoort.

Het is maar een idee…

Salutations, Jos

Ā©2022 Communities Abroad Ā | Ā infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?