Reageer op: Condens stalen platen dak

#201813
 Noë
Sleutelbeheerder

Pierro, Jos en anderen,

Ik heb nu drie dagen over dit probleem nagedacht. Eerst dacht ik een eenvoudige oplossing paraat te hebben, maar hoe meer ik erover nagedacht heb hoe meer twijfels in me opkwamen.
Om de basis goed te hebben:
De warme lucht uit de hal, die (veronderstel ik) een normaal vochtgehalte van 40 à 60% heeft, koelt aan het metalen plafond onder het douwpunt af en vormt dus waterdruppels aan het plafond.

De door Pierro aangedragen oplossing met sterke ventilatoren aan een kant van het dak en uitlaatopeningen aan de andere kant zorgt ervoor dat steeds weer warme lucht langs het plafond strijkt. Deze lucht koelt een beetje af, maar bij voldoende volumestroom niet onder het douwpunt – dus geen condens meer aan het plafond. Maar wat betekent dit warmtetechnisch? Juist, warme lucht, die men op de juiste gevoelstemperatuur opgewarmd heeft, verlaat de hal en moet door andere lucht vervangen worden, en dat is meestal koude buitenlucht. Deze lucht moet opgewarmd worden, om het proces in gang te houden. Dit is een uiterst oneconomische procedure, men jaagt als het ware de moeizaam opgewarmde lucht de atmosfeer in.

Beter zou het zijn de lucht in de hal te laten circuleren. Ventilatoren zuigen lucht uit de ruimte aan en blazen deze langs het plafond. Natuurlijk koelt de lucht daar af, maar bij voldoende volumestroom (= voldoende ventilatorcapaciteit) niet onder het douwpunt. En deze lucht gaat niet naar buiten, neen, deze lucht komt iets kouder weer naar beneden. Dit moet men door verwarmingselementen, meestal de in de hal sowieso aanwezige radiatoren/convectoren compenseren. Daardoor ontstaat een permanente kringloop: de lucht koelt bij contact met het dak een beetje af, het relatieve vochtgehalte van de circulerende lucht stijgt bij contact met het dak, en daalt weer bij het opwarmen beneden in de hal.
Een belangrijk nadeel dat men hier moet accepteren is een hoger warmteverlies door het dak, want dit krijgt aan zijn onderkant steeds weer warme lucht aangeboden. Maar dit warmteverlies is geringer dan bij de ventilator+uitlaatrooster oplossing.
De berekening van het nodige ventilatorvermogen vergt een precieze kennis van de fysieke gegevens van de tennishal.

Ik hoop dat ik het probleem en mijn oplossing een beetje duidelijk heb kunnen maken, op een manier die ook door iemand te begrijpen is die geen thermodynamica gestudeerd heeft.

Met de voorstellen die Jos betreffende dakisolatie gemaakt heeft ben ik het helemaal eens.

Sorry dat het een beetje lang verhaal is geworden.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?