Reageer op: L’Élysée

#195767
 bosbess
Deelnemer

Bedankt Cees, dat je de moeite hebt genomen om de discussie naar hier te verplaatsen. Maar Jako had al eerder gereageerd. Dus zijn reactie heb ik ook maar even meegenomen naar hier. Jako schreef:

“Toch vreemd dat alleen Frankrijk last heeft van al die moderniseringen op de werkloosheid en dat Frankrijk het allerlaatste EU land is waar nu eindelijk de werkloosheid een heel klein beetje daalt.

Dat de werkloosheid in Frankrijk nu daalt is niet de verdienste van Hollande, maar gebeurt ondanks het dramatische beleid van Hollande. Er is werkelijk niets wat die man goed heeft aangepakt, ondanks dat het eindresultaat uiteindelijk na veel te lange ingewikkelde en vooral onnodige procedures soms goed uitpakt.

Dat hij zich achterop een scooter onderweg naar z’n maîtresse laat fotograferen toont z’n ware karakter: een sulletje, een onbenul.

Een leider laat z’n maîtresse door het personeel via de achterdeur ongezien en ongemerkt binnen, zoals dat al tientallen jaren usance is op het Élysée.”

@Jako: Ik heb nooit beweerd dat Hollande een leider is. Integendeel, daar is de man veel te beschaafd voor. Als DSK niet vlak voor de laatste verkiezingen een dame in New York op zijn charmes meende te moeten vergasten, zouden we nooit van François Hollande hebben gehoord. Nu werd hij bij gebrek aan beter naar voren geschoven. En vanwege de haat tegen Sarkozy werd hij nog president ook. Hij erfde een land in crisis. Bovendien een land waar niets direct kan worden aangepakt maar alles ingewikkeld en via omwegen moet. Een Nederlander die hier werkt zei eens: “Voordat ze één spijker inslaan, staan ze eerst een half uur te ouwehoeren hóé.” Hetzelfde zie ik in de gemeenteraad: niets kan simpel, rechttoe rechtaan. Ook al is alles zo klaar als een klontje, er moet eerst over gedebatteerd worden en hoe. Ze praten allemaal door elkaar, niemand luistert naar de ander, totdat de burgemeester het woord neemt en dan gewoon zegt wat hij er van vindt. En dan gebeurt wat vanaf de eerste minuut duidelijk was.

Het verbaast me dus niets dat in Frankrijk altijd alles later gebeurt. Maar dat Frankrijk het enige land is dat last heeft van structureel groeiende werkloosheid is onjuist. Zoals Cees ook schrijft, wordt het werk van 10 mensen tegenwoordig door één man+machine gedaan. En het werk van 100 mensen door één vrouw+PC. En dat gaat alleen maar verder, niet alleen in Frankrijk maar overal ter wereld. En overal ter wereld wordt nagedacht over andere manieren om dat groeiende probleem aan te pakken.

Om Hollande’s privéleven als maatstaf te nemen voor zijn capaciteiten als president van de Republiek vind ik dom en kortzichtig. Zelf vond ik zijn optreden als pizzakoerier (hij zat niet achterop!) trouwens hoogst origineel, al werd hij daarmee uiteraard wel de Risé van de Republiek.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?