Reageer op: Aarderaad naar lichtpunten verplicht?

#201047

Wanneer je heel gehoorzaam bent gaat zo’n tweede piquet de terre je hetzelfde probleem opleveren: indien er twee verschillende aardingspunten zijn voor één elektrische installatie dan moeten die onderling worden doorverbonden. Met draad en niet via het koper van je waterleidingen. Ik mag hopen dat de Consuel niet langs hoeft te komen of meeleest, dus je zou een variant op de LES aanpak in de badkamer kunnen overwegen. Als praktische oplossing die in ieder geval aan de bedoelingen van de wetgever tegemoet komt, meer dan lip service. Een aparte verzamel boîte de dérivation aanleggen in de buurt van de entree van de waterleiding. Daarin de diverse aardleidingen die daar voor de bestaande groepen te vinden zijn plus een nieuwe aardedraad (4 mm² of 2,5 mm² in gaine) naar de waterleiding. En als minimum scenario: op een andere geschikte plek zorgen dat de elektrische aarde wordt doorverbonden met de koperen buizen voor koud- en warm water.

Dikke muren: ooit zag ik een PTT monteur een enigszins vertwijfelde blik in zijn ogen krijgen. Diens verbale ondersteuning zal ik hier niet herhalen. Toen de stevige boor aangedreven door een forse Hilti boorhamer niet meer voor- of achteruit wilde in een keiharde souterrain muur van Belgische klinkers. Dus ik kan me je aarzelingen voorstellen met het aanleggen van twaalf meter aardedraad.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?