Reageer op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016

#197639
 bosbess
Deelnemer

H. Zwolle, bij de EHIC-kaart moet je onderscheid maken tussen zorg in je woonland plus Nederland en de zorg in andere EU-landen. Voor in Frankrijk wonende verdragsgerechtigden geldt dat alle basiszorg (zowel geplande als urgente zorg) wordt vergoed in Frankrijk én in Nederland (volgens de wettelijke regels van beide landen). Voor de overige EU-landen wordt slechts urgente basiszorg vergoed, volgens de wettelijke regeling van het betreffende land.

Wat de mutuelle betreft: het hangt er van af hoe oud je bent wanneer je deze afsluit. Zelf heb ik hem afgesloten bij APRIL toen ik 71 was. Dat deed ik via Secara, omdat zij een groepsverzekering aanbieden (via de CMUNf), die goedkoper is. Bovendien kun je zowel bij Secara als bij APRIL in het Nederlands terecht. Ik begon (300%) met 85 euro per maand, momenteel bedraagt mijn maandpremie 120 euro per maand. Maar voor een echtpaar is het voordeliger. Vraag een opgave aan bij Secara.

Die 300% is niet bóven de basisvergoeding van de CPAM maar 3 x de basisvergoeding van de CPAM. Heb je bijvoorbeeld een hoortoestel nodig dan vergoedt de CPAM standaard 200 euro, heb je er twee nodig 400 euro. Maar zo’n hoortoestel kost soms wel 2000 euro, en twee dus het dubbele. Met een 300% mutuelle krijg je dan per toestel 600 euro vergoed van de mutuelle. Daarom gaan veel verdragsgerechtigden voor een hoortoestel naar Nederland, waar de basisverzekering standaard 75% van de kosten vergoedt.

Wat de woonlandfactor betreft, dat moet je maar aan het ZIN of aan het ministerie van VWS vragen. Tenzij iemand anders het antwoord weet.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?