Reageer op: Vendée Globe (namens Capitaine)

#195729
 Noë
Sleutelbeheerder

Februari Maart is het seizoen dat je met Jan Haring en met iedere gemiddelde boot veilig binnen de sluis moet liggen.
Er zitten mooie dagen bij, maar als het waait gaat het erop, en dan moet je maar binnen zien te komen.
Leuk idee maar ik denk dat ze zelfs de ecluse de Brault niet open willen zetten voor me.
De Sèvre is de afvoer van het hele moerasgebied vanaf Niort tot aan zee.
Venise Verte is een van de meest bezochte gebieden van Frankrijk (vorig jaar 2de na de Eifeltoren die altijd op 1 staat)
Het is het tweede grootste natuurpark van Frankrijk en is spectaculair mooi.
De winter is echter het regenseizoen, en dan moet dat water gepolderd worden.
In de stad waar Jan Haring aan de kade ligt gaat het peil ongeveer een meter tot anderhalve meter heen en weer, twee keer per 24 uur.
Al het water wat uit het moeras komt hoopt zich op, en als het laagtij is zetten ze de schuiven een paar uur open zodat het weg kan.

Al in de zestiende eeuw gaf Armand Jean du Plessis de Richelieu, Cardinaal van Lucon, eerste minister van Louis XIII, opdracht aan de Nederlanders om dit ondoordringbare moeras in te polderen.
Vandaag als U op visite bent in dit mooi park zult U (als u een goede gids hebt) veel nederlands tegenkomen.
Damvix, een dorp op een steenworp van de grote sluis, is een van de belangrijkste basis van de Nederlandse waterkunde.
De sluizen van Basoin zijn een staaltje Nederlandse techniek in een wirwar van kanalen.
Vlakdaarbij lag het dorp Vix, maar men zou geen Nederlander zijn als men het geen Vixdam zou noemen, zo past het in het rijtje Amsterdam, monnickendam, en al de andere dammen die door de kaaskoppen zijn gesticht.
Echter de burgers van Vix wilde dat niet, en met veel wikken en wegen heeft men toen ingestemd dat dam er niet achter kwam maar voor.
Al eerder heb ik eens verteld dat Cognac een Nederlandse uitvinding is.
De Nederlanders ook niet gek, men gebruikte het kanaal van La Rochelle naar Marans, wat door een tunnel loopt van 3km lengte, om er de Cognac te vervoeren.
Zo vind u bij voorbeeld la maison de Neerlandaises in een klein gehucht.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?