Reageer op: Traditioneel muren voegen en bezetten – draadje

#201412
 Noë
Sleutelbeheerder

Extreme verschillen in murs en pierres apparentes. Vaak wordt er niet bij stil gestaan dat muren en pierre zelfs op korte afstand van elkaar extreem in uiterlijk (kunnen) verschillen. Alleen al als we de muren van Rata en Christian hierboven zien, is dat duidelijk. Daarom liet ik mijn cursisten altijd foto’s sturen van hun eigen muren voorafgaand aan de cursus om eventueel een aangepast advies te kunnen geven. De muur van Christan is opgebouwd uit heel regelmatige stenen en heeft dan ook een heel regelmatige voeg, die zelfs met de eerder genoemde Pointmaster gevoegd had kunnen worden. Bij de muur van Rata was dat onmogelijk geweest. De hoeveelheid benodigde specie en extra vulsteentjes bij Rata is een veelvoud tov de muur van Christian. In 2011 hebben we het ook gehad over het aantal vierkante meters dat een goede voeger kan realiseren, dat verschilt natuurlijk ook heel veel bij deze muren. Bij Rata zal dat nog geen m2 per uur zijn, bij Christian 3 tot 4 m2.

Ook het gereedschap en de voegtechniek zullen bij deze muren verschillen. Bij de regelmatige en niet al te brede voeg van C.is een kattentong en een pannenstrijker voldoende, terwijl bij de brede en diepe voegen van R. een truelle en heel veel vulsteentjes daar nog aan kunnen worden toegevoegd. Zonder die vulstenen zou er veel te veel specie in meerdere arbeidsgangen gebruikt moeten worden. De muur van C kan afhankelijk van de diepte van de voeg in 1 , maximaal 2 arbeidsgangen plaats vinden, de muur van R kan nooit in 1 arbeidsgang gevoegd worden. DE maximale dikte van aan te brengen voegspecie is bij mij 2 cm. Dikkere specielagen hebben vaak problemen met hechting en vooral het risico van krimpscheuren bij het uitharden.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?