Reageer op: Muuropening maken

#200846
 Noë
Sleutelbeheerder

Hallo klussers,

Even een update van mijn bevindingen. Ik heb inmiddels twee openingen gemaakt:

Het is dus gelukt, maar het is riskant. Na een mislukte poging (op tijd gestaakt) aan een andere muur heb ik het hier geprobeerd. Deze muur is al eens onder handen genomen door vaklui en in verband met de slechte kwaliteit is er in het midden een chainage (betonnen band) aangebracht. Als deze er niet was geweest was ik ook hier direct gestopt. Probleem is dat de stenen als het ware los gestapeld zijn: er tussen zit totaal opgedroogde leem, nu verworden tot gruis:

Pak je er één steen uit dan vallen er 10 mee en nog een aantal zit direct los. In mijn geval stopte de chainage een verdere teloorgang. Alleen al het plaatsen van de steunbalken levert zo problemen op. Verder is het in zo’n muur niet eenvoudig om een recht gat te maken. De muur bestaat uit kleine en grote tot zeer grote stenen, die zowel in de lengte als in de breedte zijn aangebracht voor de stevigheid. Ingenieus gemaakt! Maar dat betekent ook dat je niet zomaar zo’n zeer grote steen kunt verwijderen aangezien je dan een mega grote opening maakt. En elke bewerking op de steen (boren, hakken) doet de muur ook geen goed…
Er is heel wat beton in gaan zitten om de aanhechting met de oude muur goed te krijgen, maar nu is het een stevig geheel geworden.
Alle waarschuwingen zijn niet voor niks….

Ronald

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?