Reageer op: schouw

#199178
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Zeeuw,

Ik begrijp dat het hier om een oud huis gaat. Dan mag ik toch aannemen dat de schoorsteen niet altijd gelekt heeft. Daaruit leid ik af dat de zinkconstructie qua dimensionering afdoende is om de waterval vanaf het hoogste punt van het dak zonder overstroming of lekkage weg te leiden. Dat het nu toch lekt betekent mijns inziens dat er in de loop der tijd iets in de zinkafdichting is stukgegaan, en dat het voldoende moet zijn deze schade in de geest van het bestaande werk te herstellen.

Gezien de hoeveelheid water die moet worden weggeleid langs de brede schoorsteen hoeft er maar een klein gaatje, scheurtje of kiertje in of rond het zink te zitten om een flinke lekkage te krijgen. Derhalve lijkt het me gewenst allereerst de bestaande zinkafdichting eens minutieus te onderzoeken. Als u dan wat foto’s maakt van de situatie en die hier plaatst kunnen de deskundigen meekijken en wellicht wat gerichter advies geven.

Als u in het zink zelf niets kunt vinden zou u kunnen overwegen de bestaande zinkslabben eens te besmeren met een dakafdichtingsmiddel zoals Aquaplan. Als de lekkage dan stopt weet u zeker dat het probleem in het zink zit. Dan kunt u bij gunstige weersomstandigheden tot definitieve reparatie of vervanging overgaan. Ik zou een oplossing met Aquaplan overigens niet als definitieve remedie willen aanbevelen.

Overigens is mij niet geheel duidelijk waarom u met loodslabben zou willen werken. Als de bestaande constructie in zink is uitgevoerd, waarom dan niet in dit systeem blijven?

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?