Reageer op: aow gat en opbouw

#196257
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste forum genoten,
Ik merk aan de reacties dat degeen die reageren er zelf geen last van hebben en dus vanuit een ander perspectief reageren.Begrijpelijk dat wel, maar we moeten de zaken wel zuiver blijven zien.
Wat mij stoort is dat de overheid maatregelen neemt die een groep mensen raakt die niet hebben kunnen anticiperen op de nieuwe situatie.
Er is geen fatsoenlijke overgangstermijn en de zgn overgangsregeling is alleen voor zeer arme sloebers.
Zoals u zult weten is uw prive pensioen op uw 65e gebaseerd op het verkrijgen van een overheidspensioen genaamd AOW. Uw prive pensioen wordt gezien als aanvullend pensioen maar voor de meesten is de AOW een aanvulling ipv anders om.
U bouwt pensioenrechten op bij uw pensioenfonds en door beleggingen wordt uw pensioen inleg meer waard. Er is bij de particuliere pensioenfondsen helemaal geen sprake van solidariteit, u krijgt immers uw eigen inleg opgewaardeerd met het beleggingsresultaat.
De enige solidariteit zit in de onzekerheid of de beleggingen rendabel genoeg zijn om u uit te keren zoals berekend was, want daar heeft u in gelijke mate last of profijt van. In de pensioenpot zit uw aandeel en dat is een heel ander stelsel dan de opbouw van AOW omdat daar de uitkeringen direct door werkenden worden betaald.
Hoe veel mensen, gevoed door de linkervleugel in de regering er bij komen dat de ouderen vooral profiteren is mij een raadsel.
Zij hebben al die jaren premie betaald en dat heeft gerendeerd waardoor de fondsen uit kunnen betalen.
De fondsen hebben ook nog nooit zoveel in kas gehad.
De jongeren moeten echter binnen een ander stelsel gaan opbouwen en bouwen minder op, maar daar kunnen de ouderen toch niets aan doen? Alles wat ik aan pensioen krijg heb ik zelf opgebouwd daar is geen jongere aan te pas gekomen.
De 25000 waar ik over sprak is als volgt te verklaren: mijn pensioenopbouw was gebaseerd op de oude situatie waarbij de vrouw als ze jonger was gelijk met de man aow kreeg. Dat is nu verleden tijd, maar wel van kracht geworden toen ik er niet meer op kon anticiperen.
Mijn vrouw is een jaar en drie maanden jonger.
Ik krijg 6 mnd kater AOW en mijn vrouw pas op haar 66 e.

Dus zij krijgt niet meer gelijk met mij is 1 jaar + 3mnd leeftijdsverschil + 1 jaar dat ze later aow krijgt. Dit is dus 6 mnd voor mij en 2 jaar en 3 mnd voor mijn vrouw, nadat ik 65 geworden ben, dus 27+6 = 33 mnd.
33 mnd x 760 euro is ongeveer 25000 euro.
Zou mijn vrouw nog jonger zijn en pas op 67 krijgen dan zouden er nog 12 mnd bij komen.
Let wel ik ben er niet tegen dat een systeem wijzigt omdat het te duur wordt, en ik besef dat iedereen per saldo twee jaar mist in het nieuwe systeem maar dat gaat gespreid en bij ons plotseling Zonder dat wij ons daarop voldoende konden voorbereiden.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?