Reageer op: In je eentje oud worden in Frankrijk

#190342
 Noë
Sleutelbeheerder

Misschien vraag ik iets doms of heb ik ergens over heen gelezen.
Dat overkomt mij tegenwoordig wel eens.
Ik heb de volgende vraag.

Recentelijk brak ik mij been – dat was mij al eens overkomen.
Mijn vrouw was ook niet zo lekker en had problemen met de schouders.

Leuke en aardige verpleegster van de IDE aan huis die zei
‘vraag even wat hulp tijdelijk tot je weer een beetje uit de voeten kan want na opname in het ziekehuis heb je recht op een maandje wat thuiszorg. Niks bijzonders maar een paar uur in de week – beetje stofzuigen en zo, Aan te vragen bij de assitente social van het ziekenhuis waar ze je in de urgences hebben opgenomen.

Allemaal uitgezocht met die assistente maar het bleek dat wij nergens recht op hadden omdat wij hier in Frankrijk nooit ‘gecotiseerd’ hebben dus nooit in die zin bijgedragen alhoewel wij wel premies voor de contributions sociales hebben betaald maar die bleken niet mee te tellen.

In dit geval en in de huidige situatie was het geen big deal want die infirmiere – trouwens moordmeiden die je om een boodschap kunt sturen – zei effe bellen met de mutuelle en dat deed ik en het was kat in ’t bakkie,

Ik vraag me alleen af als er iets ergers aan de hand is en we hebben langdurig een handje hulp nodig en we zijn nooit sociaal verzekerd geweest in Frankrijk maar we hebben wel sociale contributies CSG en CRDS betaald hebben we dan recht op hulp of niet ?

Niet dat wij er van wakker liggem want er zijn ook weer zat leuke meiden in het dorp die wel wat willen bijverdienen en die dat soort werk doen voor een tientje per uur maar ik weet nou niet of dat de beste manier is qls de nood aan de man komt.

Weet iemand doe dit zit en wat de legale mogelijkheden zijn ?

Ook – weer een stomme vraag – heb ik wel eens gehoord dat er dan iemand komt die vaststelt dat je “x invalide bent en dat je dan recht hebt op ‘x’procent zorg voor rekening van de Repulbliek maar dat er dan ook de missende ‘x’procent worden gereserveerd die verrekend worden op de opbrengst van je huis als je de pijp uit gaat.

Jullie zien wel – ik heb er de ballen verstand van maar dat gebroken been heeft mij een beetje aan het denken gezet.

Weet iemand hoe dit zit ?

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?