Reageer op: In je eentje oud worden in Frankrijk

#190323
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik beloofde over onze ervaringen met de APA te vertellen. De allocation personnalisée d’autonomie, zeg maar een persoonsgebonden budget. Bepaald, georganiseerd en afgehandeld door de conseil général van je departement. Ik had niet verwacht, dat mijn man daarvoor in aanmerking zou komen, gezien ons inkomen. Maar middels de APA, hoopte ik de GIR-indicatie te krijgen, de mate van afhankelijkheid (ingedeeld in 6 gradaties, iso-ressources) teneinde onze verzekering prévoyence d’autonomie te laten uitkeren.
Voor een APA-aanvraag ga je naar het gemeentehuis. Daar krijg je een pakje formulieren, waarvan één door je huisarts wordt ingevuld. Amper twee weken na verzending ontvingen we een dossiernummer en kort erna kwam er een APA-deskundige (geen arts) langs, om de situatie ter plekke te bekijken. GIR 2, stelde hij vast, 6 uur thuiszorg per week. Dat kan niet, zei ik, u heeft toch onze belastingaanslag gezien. Hij dacht dat ik meer uren wilde. Nee, ik was verbaasd over de toegezegde uren alsmede andere voorzieningen. Na zijn bezoek kreeg ik een voorstel van een medische commissie waarop ik mocht reageren als ik het niet eens was met 24 uur per maand. Had ik binnen twee weken niet gereageerd, dat zou de commissie een officieel besluit nemen.
Het besluit kwam, voor de komende drie jaar het voorgestelde pgb waarmee ik de thuiszorg en overige voorzieningen betaal en wanneer ik er de voorkeur aan geef daarvoor een privé-persoon in te huren, dien ik gebruik te maken van chèques emploi service en wordt het pgb met 10% verlaagd. Ik gaf er de voorkeur aan gebruik te maken van een thuiszorgvereniging en dus niet zelf werkgever te worden en zodoende geen verantwoording te hoeven afleggen voor de besteding van de allocation.
Nog geen twee maanden na de APA-aanvraag komen hier twee geweldige dames over de vloer die zelfstandig werken en tussendoor met veel plezier en enthousiasme mijn man meenemen voor een wandeling. Het zijn niet zulke stresskippen als ik, stelde mijn man vast en ze kunnen ook nog beter overhemden strijken. Waarvan akte.
Oud worden in Frankrijk?
Hoe anders is de thuiszorg nu in Nederland!
Elders op deze site onder het kopje LEVEN, Ziektekosten, CVZ, AWBZ: APA, een eenvoudige vorm van AWBZ staat over de autonomieverzekeringen geschreven:
“(…) kiezen veel Fransen voor een verzekering bij verlies van de autonomie. Maar deze verzekeraars hebben eigen artsen in dienst die de mate van afhankelijkheid bepalen waarop de verzekeraar de maandelijkse uitkering bepaalt. De verzekerde maandbedragen worden in werkelijkheid pas uitgekeerd bij volledige afhankelijkheid.”
Een objectieve uitspraak? Ik wacht af, wat onze autonomie-verzekering doet en zal u ook daarvan op de hoogte brengen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?