Reageer op: Vrijwilligerswerk

#190637
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste Ome Kees, het is gemakkelijk dit onderwerp te laten ontsporen door er elke uitbuiter op de wereld bij te halen, van de belastingdienst tot grote farmaceuten. Daarmee sla je elke discussie dood.

Ik heb het ook zeker niet over vrijwilligers die voor allerlei organisaties gaan werken met een ideëel of maatschappelijk doel. Daaruit is ruime keuze en jongeren die vrijwilligerswerk willen doen zonder enige vorm van betaling (al denk ik persoonlijk dat je veel meer leert van een baantje dat wel betaalt, al is het maar zwart), kunnen uitstekend terecht bij een groot aantal stichtingen en verenigingen, gemakkelijk via het internet te vinden.

Waar mijn ergernis vandaan komt (en als je me daarmee een moraalridder wil noemen, soit) zijn zogenaamde ondernemers die onderhoud, reparatie of verbetering aan hun domein laten uitvoeren zonder daarvoor te betalen (behalve met ene maaltijd en slaapplek), maar wel de vruchten van die arbeid (toekomstige verkoop, betere verhuurbaarheid) in hun eigen zak steken. En het wordt nog erger als een dergelijke ‘ondernemer’ een rookwolk van mooie taal verspreid over het goede doel, het geweldige eten wat de vrijwilligers zullen krijgen, en dat hij de winst zal wegschenken, of over de educatieve ervaring en de leuke sociale werkomgeving, of zelfs met een bogus-inschrijving net doet alsof hij wel sociale lasten afdraagt.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?