Reageer op: Vrijwilligerswerk

#190651
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik wil best naar het oorspronkelijke stuk gaan: De gevraagde vrijwilliger.

Ik zou het eens om willen draaien: de vrijwilliger de schoolverlater, die per se iets ‘goeds wil gaan doen, of ‘nuttig’. Jonge mensen die tijdelijk het ouderlijk huis willen verlaten om wat ervaringen op te doen, andere jonge mensen te leren kennen, liefs in een andere cultuur. In de vakantie of na de opleiding, of in een sabbatical jaar.

Vroeger kon je alleen naar de kibboets in Israël, nu is er (gelukkig) meer keuze. Ze willen zo graag, dat ze niet alleen gaan plukken, sjouwen, zeulen in horecawerk, meewerken aan huizen bouwen en tomaten plukken, maar dat ze zelfs ook nog geld meenemen. Dus onbetaald, en geld toeleggen op je werkvakantie, en volgens de berichten in de pers, in steeds grotere aantallen.

Het is helemaal hip om te gaan werken op een camping in Frankrijk, tegen gratis staanplaats voor je tentje en een warme maaltijd in de avond. Zo nu en dan eens bellen naar huis, en je ouders zijn weer gerust. En ervaringen opdoen, en talen spreken.

Dus het aanbod is er, ze zoeken zich rot naar een leuke werkvakantie, dus de vraag is snel gevuld. Ben je nu helemaal verrot als je daar op inspeelt? Is dat concurrentie vervalsing? Nee, uit je dorp kan je een persoon vinden om te helpen en via internet twintig.

De moraal ridders de laatste tijd willen niet dat je via IP poofing naar een herhaling van een snert tv programma kijkt, dat je jongeren vrijwillig laat werken, dat je zwart werkt of een klus zwart laat doen. Maar als je goed kijkt, zijn het de NL en FR ondernemers zelf, ook de groten, die geen belasting betalen via constructies, die zich niet aan de bouwregels houden, die maar de helft opgeven etc. En die bij Europa grote subsidies binnenslurpen op valse gronden. Maar goed dat is bijna een ander onderwerp. Ben ook ik afgedwaald.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?