Reageer op: NL volvo 244 bjr 1980 oldtimer met LPG invoeren mogelijk

#196066
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Ik heb geen directe ervaring met het in FR invoeren van een auto op LPG.

Wél kan ik u vertellen dat het LPG verhaal in FR voor ruimschoots veel hoofdpijn kan zorgen. In dat opzicht ben ik het eens met Peter hierboven. De mate van hoofdpijn is in hoge mate afhankelijk van de leeftijd en certificering van de gasinstallatie.

Als u een LPG installatie heeft van vóór het jaar 2001 zal die in principe niet voldoen aan de Europese ECE-R67-01 normen voor LPG installaties die heden ten dage ook in FR gelden. Uw auto zal dus door geen enkele controle komen die nodig is om een FR kenteken te krijgen. In dit geval lijkt me de keuze eenvoudig. De oude installatie verwijderen, RDW herkeuring, aangepast kenteken, en invoeren in FR als standaard benzine-auto. Dat laatste moet geen probleem zijn, uw 1980 oldtimer kan eventueel op carte grise de collection worden gezet.

In het geval dat uw LPG installatie van recenter datum is zullen alle onderdelen zoals tank, verdamper enzovoort voorzien moeten zijn van de ingeslagen ECE-R67-01 nummers. Daarmee voldoet de installatie in principe en in theorie aan de FR eisen. Maar daarmee bent u er nog niet. De auto zal dan voor een individuele toelating (RTI) langs de DRIRE/DREAL moeten. Het certificaat van de DRIRE/DREAL vervangt het standaard Certificat de Conformité (CoC) voor een Carte Grise Normale of de Attestation FFVE voor een Carte Grise de Collection in uw dossier voor het aanvragen van een FR kenteken. Mijn ervaringen met dergelijke DRIRE/DREAL trajecten zijn allesbehalve positief, ik hoop er nooit meer in verzeild te raken 🙁 .

Persoonlijk zou ik in NL alle sporen van de LPG installatie uit de auto verwijderen, het kenteken volgens de geëigende RDW procedure laten aanpassen, en met de correcte papieren de auto op benzine in FR invoeren. Doch nogmaals, dat is mijn persoonlijk inzicht. Mijn allergie voor FR bureaucraten is op dit forum inmiddels algemeen bekend, maar wellicht wenst u de strijd nog aan te gaan. In dat geval, succes!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?