NL volvo 244 bjr 1980 oldtimer met LPG invoeren mogelijk

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Ik heb een oldtimer op nl kenteken Volvo 244 op lpg,
    Kan deze met gastank ingevoerd worden en wat is dan de juiste weg?
    Of moet eerst de gastank eruit.

    #196065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    M’n eerste gedachte is : die gastank gaat voor problemen zorgen. Maar als die eruit is, klopt uw kenteken niet meer.
    Wellicht dat Jos hier ervaring mee heeft ?

    Peter.

    P.S. Mooie auto, overigens. De mooiste stationcar ooit gemaakt.

    #196066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik heb geen directe ervaring met het in FR invoeren van een auto op LPG.

    Wél kan ik u vertellen dat het LPG verhaal in FR voor ruimschoots veel hoofdpijn kan zorgen. In dat opzicht ben ik het eens met Peter hierboven. De mate van hoofdpijn is in hoge mate afhankelijk van de leeftijd en certificering van de gasinstallatie.

    Als u een LPG installatie heeft van vóór het jaar 2001 zal die in principe niet voldoen aan de Europese ECE-R67-01 normen voor LPG installaties die heden ten dage ook in FR gelden. Uw auto zal dus door geen enkele controle komen die nodig is om een FR kenteken te krijgen. In dit geval lijkt me de keuze eenvoudig. De oude installatie verwijderen, RDW herkeuring, aangepast kenteken, en invoeren in FR als standaard benzine-auto. Dat laatste moet geen probleem zijn, uw 1980 oldtimer kan eventueel op carte grise de collection worden gezet.

    In het geval dat uw LPG installatie van recenter datum is zullen alle onderdelen zoals tank, verdamper enzovoort voorzien moeten zijn van de ingeslagen ECE-R67-01 nummers. Daarmee voldoet de installatie in principe en in theorie aan de FR eisen. Maar daarmee bent u er nog niet. De auto zal dan voor een individuele toelating (RTI) langs de DRIRE/DREAL moeten. Het certificaat van de DRIRE/DREAL vervangt het standaard Certificat de Conformité (CoC) voor een Carte Grise Normale of de Attestation FFVE voor een Carte Grise de Collection in uw dossier voor het aanvragen van een FR kenteken. Mijn ervaringen met dergelijke DRIRE/DREAL trajecten zijn allesbehalve positief, ik hoop er nooit meer in verzeild te raken 🙁 .

    Persoonlijk zou ik in NL alle sporen van de LPG installatie uit de auto verwijderen, het kenteken volgens de geëigende RDW procedure laten aanpassen, en met de correcte papieren de auto op benzine in FR invoeren. Doch nogmaals, dat is mijn persoonlijk inzicht. Mijn allergie voor FR bureaucraten is op dit forum inmiddels algemeen bekend, maar wellicht wenst u de strijd nog aan te gaan. In dat geval, succes!

    Salutations, Jos

    #196067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank jullie wel voor de reacties, denk dat ik de installatie er uit haal en dan invoeren.
    installatie is van 2007 en professioneel ingebouwd.
    zal eens kijken of er nummers inzitten.

    #196068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vraag me af of dat noodzakelijk is, als ik jou was zou ik meer info opvragen.
    Je kunt ook de stappen gewoon volgen van het importeren van een benzine auto, dus COC, keuringsrapport in FR , en de stap naar de omzetting. Die tank kan je er ook later uithalen als alles tegen zit.

    Bijvoorbeeld een auto uit 2005 met G3 LPG installatie, waarom zou dat anders zijn dan een gewone invoering? IK zie de argumenten niet.

    #196069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm, ik loop tegen het verhaal aan van een LPG auto waarvan de DREAL vond dat er twee extra kleppen op de tank moesten komen, voor de Franse veiligheid. Om die tank om te bouwen was de eigenaar 1600 euro kwijt. Het systeem dat in de auto zit is dus belangrijk, leveranciers van de systemen kunnen ook de technische informatie geven, en een verklaring die noodzakelijk is voor de Franse wet bij import. Toch enige beren op de weg, of elanden in jouw Zweedse geval.

    #196070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik vraag me af of dat noodzakelijk is, als ik jou was zou ik meer info opvragen.
    Je kunt ook de stappen gewoon volgen van het importeren van een benzine auto, dus COC, keuringsrapport in FR , en de stap naar de omzetting. Die tank kan je er ook later uithalen als alles tegen zit.

    Ik zit hier niet uit mijn nek te kletsen. Voor het kenteken moet u langs de controle technique en daar strandt u direct met uw LPG auto. Dus wat nou tank later er uit halen? Bovendien zal de CoC benzine als brandstof vermelden en het kenteken G(as), het is uiterst onwaarschijnlijk dat dat niemand zal opvallen.

    Als Piest uw advies opvolgt rijdt hij voor joker naar FR om daar de auto bij de controle technique te laten afkeuren, en mag hij weer terug naar NL om via de RDW procedure de LPG installatie te (laten) verwijderen en het kenteken aan te passen.

    Ik bevestig nog eens in het kort mijn oorspronkelijke bijdrage:

    – Een LPG installatie van 2001 of later met in alle onderdelen ingeslagen ECE-R67-01 codes kan in principe via een DRIRE/DREAL RTI op kenteken worden gezet, als u de moeite, tijd en het geld daar voor (over) heeft;

    – Oudere installaties moeten op de ECE-R67-01 norm worden gebracht, dat betekent veelal extra kleppen/overdrukbeveiliging. Bovendien een individuele controle van de LPG-tank die daarvoor uitgebouwd moet worden, reden waarom de Fransen in dat geval meestal maar direct een nieuwe tank inbouwen.

    Zie onderstaand plaatje voor een voorbeeld van de vereiste ingeslagen nummers. Het complete verhaal vindt u onder andere hier en hier.

    ECE nummers

    Salutations, Jos

    #196071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat Jos inderdaad niet uit z’n nek kletst.

    Peter.

    #196072
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als Piest uw advies opvolgt rijdt hij voor joker naar FR om daar de auto bij de controle technique te laten afkeuren, en mag hij weer terug naar NL om via de RDW procedure de LPG installatie te (laten) verwijderen en het kenteken aan te passen.

    Nee hoor. Mijn advies was om meer info op te vragen, dat lijkt noodzakelijk, ook al omdat blijkt -bij de hier gegeven antwoorden- dat er niemand is die er ervaring mee heeft. Ik had ook al aangegeven dat er beren of elanden op de weg kunnen zitten.

    Ik weet van iemand die probleemloos, en met lage kosten de 2005 Landrover op G3 lpg hier heeft geïmporteerd. Het kan dus wel, het duurde wel lang voordat de carte grise binnen was. U weet dat u bij de controle techniek ook uw lpg auto kan aanmelden?

    Vragensteller heeft een installatie uit 2007, prof ingebouwd, dus het moet kunnen. Om alles er in NL uit te slopen lijkt me voorbarig, zo ook het advies om alle sporen van een lpg installatie te verwijderen. Mijn advies is: eerst info inwinnen, bijvoorbeeld bij de fabrikant/leverancier van zijn LPG installatie.

    #196064
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,
    bedankt voor de positieve reacties van iedereen,
    ik ga eerst de gas inbouwer bellen over de nummers.
    Dan bij de prefecture info opvragen,
    gas afmelden is bij de RDW alleen kenteken opsturen en nieuw op benzine aanvragen, (volgens garage houder) maar dit kan altijd later nog.
    eerst een coc aanvragen.

    Met vriendelijke groet en bedankt iedereen.

    Albert Piest
    58 Morvan

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?