Reageer op: Aanleg elektrische installatie

#200537
 Noë
Sleutelbeheerder

@ROB
Onderstaande tekst begrijp ik niet goed:

6.1. De hotelschakeling (officieel wisselschakeling), hetzelfde lichtpunt met twee schakelaars bedienen, heet in Frankrijk toepasselijk een va et vient circuit. Daar is een aardige variant op, waarmee je met drukknoppen (boutons poussoir) een relais bedient. Deze télérupteur – in de groepenkast of in een doorvoerdoos ondergebracht – schakelt dan de lamp in of uit. Kenmerkend voor de mechanische (dus relais) uitvoeringen is de stevige klik die uit de groepenkast klinkt, of ergens uit de muur waar hij is ingebouwd. Handig als je eens in kaart wilt brengen waar wat zit van de elektrische installatie, auditief spoorzoeken. Er is ook een geruisloze, elektronische variant te koop, de télérupteur silencieux. Iets duurder, gaat langer mee en vooral veel stiller. En met zo’n télérupteur schakeling kun je net zoveel boutons aanbrengen als je zou willen. Wanneer je uit drie of meer punten een lamp wil bedienen, is dit de oplossing. Ook uitbreidingen zijn makkelijk uit te voeren.

Betekent dit dat als ik op 2 punten het licht aan/uit wil schakelen, ik eigenlijk va-vient schakelaar nodig heb?

Groeten
Paul

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?