Interessant hoe verschillend tegen een bepaald probleem aangekeken wordt. Mijn constructief gevoel zei namelijk dat de constructie binnen de kortste keren tegen de vlakte zou liggen. De schommels van Maxandr geven mijn gevoel dus ongelijk, juist omdat het de krachten in die richting zijn waarvoor ik bang was.
Mijn redenering was, dat de weerstand van de grond op het ondergrondse deel van de paal = 15 x 100 cm de krachten in bedwang moeten houden. Dat blijkt allemaal exact te berekenen, maar ik ben slecht amateur-ingenieur.
De opmerkingen van Jos begrijp ik volkomen. Wanner ik iets maak heb ik de niet te onderdrukken neiging het op een dusdanige wijze te doen, dat het staat voor de eeuwigheid + vijf jaren. Onze eiken haardhoutabri staat dan ook keurig op platines reglables op een betonplaat, die op de plaatsen van de poten verdikt is met een flinke poer.
Alleen als je dan weer leest hoe lang het grenen van Maxandr het in de grond uithoudt, moet het met eiken toch wel wat langer duren voor het verrot is. Natuurlijk, de eeuwigheid zal niet bereikt worden, laat staan de 5 surplus-jaren, maar ook hier heeft Maxandr weer een punt: het is per slot maar een pergola.
De opmerking van Wannox over de ERDF palen heeft me ook wel aan het denken gezet. Hoe men dat daar doet weet ik ook niet, maar lantaarnpalen in NL gaan volgens mij ook zonder fundatie de grond in.
Al met al dank voor de bijdragen en ik denk dat ik het er op ga wagen.
bas