Reageer op: Inklemming van palen in de grond

#199200
 Noë
Sleutelbeheerder

Bas, mijn constructief gevoel zegt dat je eiken pergola met riante afmetingen van 15×15 prima blijft staan wanneer 1 m stevig in de grond ingegraven. Wanneer je bovenaan een goede stijve houtverbinding maakt (met bouwlijm en twee stevige draadeinden met moeren) dan zijn schoren waarschijnlijk helemaal niet nodig. Dat is mooier, en je kan ze zonodig natuurlijk altijd nog achteraf aanbrengen.
Ik heb zelf een zo’n pergola (bijna 3 m hoog)waaraan twee schommels kunnen hangen, uiteraard zonder schoren in het vlak van de pergola. Ronde palen van ca. 15 cm, ingegraven. Wel schoren aangebracht in vlak loodrecht op de pergola (ivm schommels), maar onder het maaiveld (schuin in de grond geslagen), erboven vond ik niet mooi en onhandige obstakels. Houtsoort: geimpregneerd vuren of grenen. Staat al 15 jaar.
Ook ervaring met eiken paaltjes van een hek, die gewoon in de grond zijn geslagen: hebben het ongeveer 20 jaar uitgehouden. Grenen palen 15×15 in de grond ingegraven (poten van een afdak) werden na ca. 15 jaar onderaan slecht, en staan nu op een betonnen voet.
Een pergola lijkt me overigens typisch iets om niet voor de eeuwigheid te bouwen.
Veel plezier met je project.
Maxandr

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?