Reageer op: dakgoten ja of nee?

#201059
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Steffi,

Ik woon ook in de Gers en ben bezig een oude ferme te restaureren. Daarbij kwam natuurlijk ook het dakgootvraagstuk aan de orde. Om een goede beslissing te kunnen nemen heb ik me nogal grondig in de materie verdiept. Dat heeft tot een aantal inzichten en conclusies geleid.

Ten eerste, de bodemgesteldheid in de Gers is overwegend zware klei, oorspronkelijk in de vorm van “kleiwaaiers” die voor de gletsjers uit de Pyreneeën werden opgestuwd. Deze klei is in de winter slap en kleverig, in de zomer zo hard als beton, en in het algemeen slecht waterdoorlatend. Zo moet je bijvoorbeeld voor een fosse septique meestal een filterput graven, de simpele épandage buizen in de grond die in de zandgrond van Les Landes zo goed werken doen het in de klei van de Gers dus niet. Drainage is hier in de Gers dus altijd en overal een thema.

Ten tweede, als een huis in de Gers geen dakgoten heeft, betekent dat niet dat je het water gewoon altijd zorgeloos en vrijuit van het dak naast je muren op de grond kunt laten neerkomen. Dat heeft alles te maken met de ligging van je gebouw. Zit je op een helling, heuvel of terp waardoor het water direct van je huis wegstroomt, dan zou je je dit kunnen veroorloven. Maar als je huis zodanig is gelegen dat water dat van het dak valt niet direct kan wegstromen maar zich ergens rond het huis kan verzamelen dan ligt de situatie héél anders. Kortom, geloof niemand die je wel even snel vertelt hoe het moet. Bestuderen van de situatie ter plaatse is nodig.

Ten derde, huizen in de Gers die niet een zodanig gelukkige ligging hebben dat vallend water er automatisch van wegstroomt, hebben altijd een voorziening om te voorkomen dat ze van binnen nat en klam worden, of dat de muren na een regenperiode op modder in plaats van harde klei staan. Tegenwoordig zijn dat dakgoten. Vroeger waren het grindgoten, in FR bekend als drain. Hoe dan ook, er waren en zijn voorzieningen om het regenwater uit de directe nabijheid van het huis af te voeren. Dus je zult hoe dan ook íets moeten doen.

Of je nu kiest voor dakgoten of drains, het regenwater moet van de muren worden weggevoerd. Naar een verzamelvat zoals PFM suggereert, of naar een vijver, of simpelweg naar een lager gelegen terrein. Maar het moet bij je muren vandaan!

Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor zinken dakgoten, met regenpijpen en afvoer naar mijn vijver. Misschien kies je in jouw geval liever voor drains. Maar wát je ook doet, het water domweg vanaf het dak naast je muren op de grond laten kletteren is géén goed idee!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?