dakgoten ja of nee?

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201049
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ons huis in de Gers heeft momenteel geen dakgoten. Volgens onze franse aannemer is het beter voor het huis als er wel dakgoten komen. Volgens onze oude franse buurman is het beter als we geen dakgoten nemen. Het feit dat ons huis “en pierre” nog in goede staat is zonder scheuren en barsten na een paar honderd jaar heeft volgens de buurman alles te maken dat er nooit geen dakgoten zijn geplaatst.
    Zelf ben ik ook niet zo gek op dakgoten, vindt het mooier zonder maar dat heeft ook zo zijn nadelen.
    Heeft iemand hier nog van gehoord?

    #201056
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dakgoten voorkomen dat het water dat van je dak afloopt, tegen de muur aan klettert en voegen uitspoelt. Ook loop je wat droger de deur uit (geen grote plens water in je nek) en tot slot is het ook beter voor de bodem. Als je geen dakgoten hebt, moet je op zijn minst grind of tegels rondom je huis hebben. Anders spoelt daar de grond weg. Soms zelfs met tegels en al. Water dat van het dak valt, heeft een grote kracht.

    Frans

    #201057
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geheel eens met Frans. Bovendien : mèt dakgoten (en regenpijpen natuurlijk) bent u in staat ’t hemelwater op te vangen om te gebruiken voor tuin en toilet, bij voorbeeld. Scheelt ’n hele hoop kraanwater, en dat is weer goed voor ’t milieu en voor de beurs.

    Peter.

    #201058
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou de franse aannemer maar geloven.
    Er zijn meerdere voorbeelden op dit forum geweest dat na het plaatsen van dakgoten scheurvorming in / verzakking van mures en pierre hebben plaatsgevonden.
    Heb aan de deurzijde van mijn grange ook geen dakgoten; niet zo leuk als het regent en je moet de groet deuren openen, maar ik plaats geen dakgoten.

    #201059
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Steffi,

    Ik woon ook in de Gers en ben bezig een oude ferme te restaureren. Daarbij kwam natuurlijk ook het dakgootvraagstuk aan de orde. Om een goede beslissing te kunnen nemen heb ik me nogal grondig in de materie verdiept. Dat heeft tot een aantal inzichten en conclusies geleid.

    Ten eerste, de bodemgesteldheid in de Gers is overwegend zware klei, oorspronkelijk in de vorm van “kleiwaaiers” die voor de gletsjers uit de Pyreneeën werden opgestuwd. Deze klei is in de winter slap en kleverig, in de zomer zo hard als beton, en in het algemeen slecht waterdoorlatend. Zo moet je bijvoorbeeld voor een fosse septique meestal een filterput graven, de simpele épandage buizen in de grond die in de zandgrond van Les Landes zo goed werken doen het in de klei van de Gers dus niet. Drainage is hier in de Gers dus altijd en overal een thema.

    Ten tweede, als een huis in de Gers geen dakgoten heeft, betekent dat niet dat je het water gewoon altijd zorgeloos en vrijuit van het dak naast je muren op de grond kunt laten neerkomen. Dat heeft alles te maken met de ligging van je gebouw. Zit je op een helling, heuvel of terp waardoor het water direct van je huis wegstroomt, dan zou je je dit kunnen veroorloven. Maar als je huis zodanig is gelegen dat water dat van het dak valt niet direct kan wegstromen maar zich ergens rond het huis kan verzamelen dan ligt de situatie héél anders. Kortom, geloof niemand die je wel even snel vertelt hoe het moet. Bestuderen van de situatie ter plaatse is nodig.

    Ten derde, huizen in de Gers die niet een zodanig gelukkige ligging hebben dat vallend water er automatisch van wegstroomt, hebben altijd een voorziening om te voorkomen dat ze van binnen nat en klam worden, of dat de muren na een regenperiode op modder in plaats van harde klei staan. Tegenwoordig zijn dat dakgoten. Vroeger waren het grindgoten, in FR bekend als drain. Hoe dan ook, er waren en zijn voorzieningen om het regenwater uit de directe nabijheid van het huis af te voeren. Dus je zult hoe dan ook íets moeten doen.

    Of je nu kiest voor dakgoten of drains, het regenwater moet van de muren worden weggevoerd. Naar een verzamelvat zoals PFM suggereert, of naar een vijver, of simpelweg naar een lager gelegen terrein. Maar het moet bij je muren vandaan!

    Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor zinken dakgoten, met regenpijpen en afvoer naar mijn vijver. Misschien kies je in jouw geval liever voor drains. Maar wát je ook doet, het water domweg vanaf het dak naast je muren op de grond laten kletteren is géén goed idee!

    Salutations, Jos

    #201060
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou de franse aannemer maar geloven.
    Er zijn meerdere voorbeelden op dit forum geweest dat na het plaatsen van dakgoten scheurvorming in / verzakking van mures en pierre hebben plaatsgevonden.

    Volgens mij was de aannemer voor goten, maar goed.
    Bij ons in de buurt is 90% van de verzakkingen het gevolg van uitspoeling door ontbrekende of kapotte goten.
    De grond onder de muren spoelt weg en de muur verzakt.
    Maar regent wel wat meer dan in het zuiden en geen zware klei dus de grond spoelt makkelijk uit.

    #201061
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook loop je wat droger de deur uit (geen grote plens water in je nek) en tot slot is het ook beter voor de bodem.

    Ik heb ook de volgende oplossing gezien:
    Grindgoten rond het huis, en alleen boven de ingangsdeur een dakgoot.

    Ceterum censeo dat Jos het goed beschreven heeft.

    #201062
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beetje off-topic:
    Het valt me op dat op de door Jos genoemde pagina wordt geadviseerd geen flexibele drainagepijp te gebruiken. Terwijl dat met de beelden op de pagina over vochtproblemen op deze site wel wordt gesuggereerd.
    Het lijkt mij logisch dat pvc veel beter op afschot te leggen is, toch?

    #201063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In z’n algemeenheid ben ik er voor om in gebieden waar de bovenste lagen van de grond van belang zijn voor het bieden van draagkracht aan de bouwwerken, de waterhuishouding van de grond zo veel mogelijk ongewijzigd te laten. Wijziging van de waterhuishouding kan bij met name klei- en veenachtige grond leiden tot ongelijkmatige zetting. Klei en veen bevatten immers veel lucht en water en zijn daarom meer samen te persen dan b.v. zand of rots. En bij verdroging vindt ook nog eens versnelde verbranding van organische resten in de grond plaats.
    Ongelijkmatige zetting leidt tot spanning in het metselwerk en vervolgens – bij overschrijding van grensspanningen – tot scheurvorming.
    In dit specifieke geval zou dit betekenen dat ik bij voorkeur goten zou weglaten.
    Jos heeft gelijk dat elke situatie weer verschillend is en dat het de voorkeur heeft water weg te voeren van de muren. In ieder geval moet overlast worden voorkomen. Maar ik zou het niet te ver weg voeren en als het even kan zelfs in de buurt van het huis. Een grindkoffer rondom zou ik ideaal vinden. En vervolgens niet te veel verharding rondom het huis.

    Maar om met de wijsheid van anderen af te sluiten: de situatie moet ter plekke worden bekeken.

    #201050
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie reacties en de duidelijke uitleg over de aard van de grond. Bij ons is het inderdaad kleigrond, het huis staat op een meer ‘rotsige kalk’ ondergrond. Misschien gaan we voor een combinatie van de twee oplossingen.
    Aan de noordzijde van het huis is momenteel een vochtprobleem doordat we daar een helling hebben. Daar komt al zeker een goot en drainage en wordt de helling wat verder afgegraven en minder stijl gemaakt.

    #201051
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedoel je met minder steil dat de helling minder afloopt richting huis of minder afloopt van het huis?

    #201052
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De helling wordt minder stijl richting het huis.

    #201053
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volstrekt off topîc, maar onze Ingrid zoekt hulp voor ’n zieke vriendin.

    “Of gaat dit forum alleen maar over dakgoten, matrassen en elektra ?”
    En waar is de Raad & Daad ?

    Peter.

    #201054
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    misschien is het daar niet duidelijk genoeg gezegd:

    Drainagebuizen hebben een diameter van 80 of 100 mm en worden of in rollen van bijvoorbeeld 25 m of in lengtes van bijvoorbeeld 2,5 of 5 m geleverd, afbeelding 12 en 13. Het rollenmateriaal is moeilijker met constante afschot te leggen omdat het de neiging heeft steeds weer op te krullen.

    Misschien was het beter geweest het rollenmateriaal compleet te ontraden.

    Christian-le-bricoleur

    Ja, helaas alleen weer over dakgoten etc.
    Lees de oproep van Ingrid (Princesje)!

    #201055
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    De agriculteurs hier in de omgeving draineren ettelijke hectaren met die drainageslangen op rollen. Niet verwonderlijk als je bij die grote lengtes het prijsverschil tussen deze slangen en de PVC epandagebuizen in ogenschouw neemt. Over het algemeen werkt deze oplossing prima.

    Om de boel netjes op afschot te krijgen, is het hele geheim een vakbekwame graafmachinemachinist. Die graaft met behulp van laser een sleuf met vrijwel kaarsrechte bodem en keurig op afschot. Dan is het nog maar een kwestie van uitrollen en direct bedekken van de uitgerolde slang. Die ligt dan strak op de vlakke bodem van de sleuf en vertoont derhalve geen verticale golven. Hoogstens meandert de slang over de breedte van de sleuf maar dat kan geen kwaad.

    Wat mij betreft dus geen enkele reden om het rollenmateriaal te ontraden. De nu aanwezige waarschuwing omtrent opkrullen is voldoende.

    Salutations, Jos

    PS: Helaas weet ik wel iets van matrassen, dakgoten en elektra maar niets van thuishulp. Mijn nederige excuses voor de banaliteit van mijn bijdragen.

    #201064
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien een domme vraag, maar wat betekent “op afschot” ? De juiste afstand van de buitenmuur?

    #201065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Domme vragen bestaan niet, “op afschot” wil zeggen dat het betreffende oppervlak bijvoorbeeld 1 of 2 cm per meter afloopt. Dus 1 of 2 cm “op afschot ligt”.

    Succes!

    #201066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steffi,

    het antwoord is reeds gegeven, maar even terzijde:
    Ik zeg steeds tegen de kinderen dat domme vragen niet bestaan, niet vragen is dom.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?