Reageer op: Dakpannen: nieuw maar niet goed ?

#198876
 wilm
Bijdrager

Beste MN42,

Laat ik beginnen met het makkelijkste stukje, de wateropname of absorptie.
In Frankrijk bestaat de norm NF EN 1304 (editie aug 2013) die over de z.g. “impermeabilité” het nodige zegt in hoofdstuk 4. Alle pannen die “au NF” zijn geleverd, moeten hieraan voldoen. De norm is desgewenst te koop via AFNOR. Binnen deze norm zijn vervolgens weer twee categorieën van toepassing. Op pannen geleverd met NF-keurmerk geldt doorgaans een garantie van 30 jaar.

Daarnaast zijn er ook pannen te koop die een CE-keurmerk hebben. De eisen hiervoor liggen een stuk lager. En weer daarnaast bestaan er pannen die eigenlijk geen enkel keurmerk hebben, veelal goedkopere import pannen. De vraag is dus wat je besteld hebt en geleverd hebt gekregen.

Ingeval je de pannen via een officiële dakdekker besteld en geleverd hebt gekregen, heeft die dakdekker de verplichting een 10-jaars garantie af te geven. Hij zal daarom vrijwel zeker goede pannen met NF-keurmerk hebben besteld. En zal in geval van problemen al snel aan jouw kant staan want ook hij wil geen gesodemieter. Overleg met je dakdekker en alles komt in orde!

Het wordt een ander verhaal wanneer je de pannen zelf hebt besteld. De pannen zullen moeten voldoen aan het voor deze pannen van toepassing zijnde kwaliteitskeurmerk. Kwestie van nagaan wat er afgesproken/besteld is en het bijbehorende keurmerk opvragen dus. Alle bekende Franse merken leveren met NF, dus dan is er nog geen probleem.
Heb je niets afgesproken over merk of keurmerk, en ook niet verteld waarvoor de pannen bedoeld zijn, dan kun je een fors probleem hebben. De bouwmaterialenhandel hoeft namelijk niet na te gaan waar de bestelde spullen voor bedoeld zijn en kan daarom in theorie pannen van paardenpoep leveren. (De vraag is dan immers slechts: voldoen de pannen aan de door de fabrikant hieraan gestelde eisen.)

Hoe nu verder? Dat hangt van de situatie af. Ingeval de laatstgeschetste situatie van toepassing is, dan zul je met veel beleid tewerk moeten gaan, want je hebt weinig om op terug te vallen.
Ik zou zeker niet gaan schermen met offertes van dakdekkers (die dus blijkbaar het werk niet hebben uitgevoerd, anders zou je facturen laten zien), uren claimen of wat dan ook. Overleg in een vriendelijke sfeer, wellicht kun je aangeven een trouwe klant te zijn, bij voorkeur lokaal koopt, veel contacten hebt in de lokale gemeenschap en dat soort dingen. Zoek het overleg!
Ik schat overigens in dat vervanging van pannen – ingeval die niet voldoen aan de eisen van de fabrikant – het maximaal haalbare is. Het meerdere zal “coulance” of een “geste commerciale” moeten zijn. Dat moet je verdienen, je kunt het niet eisen.

Tenslotte: zoals Christian al aangaf: 10% breuk is erg veel. Hiervoor geldt: lees om te beginnen de leveringsvoorwaarden van de handelaar na!

Sterkte en succes,
wilm

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account