Reageer op: Dakpannen: nieuw maar niet goed ?

#198875
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Allereerst, dakpannen van terre cuite zijn altijd enigermate poreus, dat is normaal. Als de pannen droog zijn en het begint te regenen, dan zal er nooit direct water in de dakgoot lopen. Het eerste regenwater trekt in de pannen. Juist dit ingedrongen water zorgt voor de uiteindelijke dichtheid. Goede terre cuite dakpannen worden dan ook vochtig zonder dat het binnenshuis gaat regenen.

Als de nieuwe dakpannen zeer “vers uit de oven” komen, kunnen ze extra poreus zijn. Ze breken dan ook sneller. In de loop der tijd worden ze steviger en minder poreus door verschijnselen als kristallisatie, mineralisatie en huidvorming onder invloed van bestanddelen van regenwater. Sommige merken dakpannen scoren qua poreusheid beter dan andere. Maar juist omdat ze allemaal meer of minder poreus zijn, gelden de nodige installatievoorschriften zoals een minimale luchtlaag en ventilatie onder de pannen.

Hierbij nog enige achtergrondinformatie over de poreusheid van terra cotta dakpannen, zie met name punten 5 en 6 vanaf pagina 2.

Gezien het feit dat bovenbeschreven verschijnselen “normaal” zijn te noemen bij terre cuite dakpannen, lijkt het mij lastig voor u worden om langs juridische weg uw gelijk te halen. In uw geval zou ik allereerst eens kijken naar de fabrikantspecificaties van uw dakpannen. Hebben ze een CE keurmerk, welke DTU’s zijn van toepassing, etcetera. Als u 100% kunt “hard maken” dat de pannen niet aan de eisen voldoen ondanks dat u ze helemaal conform de regels hebt verwerkt, dan is de schade voor rekening van de fabrikant. Maar ik vrees dat dat niet zal meevallen.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?