verborgen gebrek?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

22740 3 jaren, 4 maanden geleden.

• Auteur
     mikkemuis 
    Bijdrager

Ik vermoed dat er dode dieren (muizen ed) in de tussenwand van mijn woonkamer zitten. Er hangt sinds enkele dagen een onaangename lucht in mijn woonkamer die er met luchten niet uit gaat. Omdat ik nog maar enkele maanden in deze woning woon, vraag ik mij af of dit een verborgen gebrek is? Ik hoop dat iemand hier iets van weet.

ratatouille 
    Bijdrager

verhaaltje/
    Bij mijn huis kon ik al na drie weken de deur niet meer open krijgen.
    Ik stapte naar de rechter om de koop ongedaan te maken, want de verkoper had me er niets over verteld; dat de deur niet open kon. 2600 euro later kreeg ik de vertaalde conclusie binnen: het was afgewezen! Ja, het was een ernstige beperking, maar nee, het was niet permanent.

Als ik gewoon het gras zou maaien, kon de deur ook weer open, dat gras stond nu een meter hoog. Was me niets over verteld bij de verkoop, en ik had het niet geconstateerd tijdens de bezichtiging, het gazon was toen kort. Dat is toch een verborgen gebrek?

Fransco 
    Bijdrager

Rata probeert op zijn manier te vertellen dat dit nooit een verborgen gebrek volgens de wettelijke omschrijving kan zijn. U heeft namelijk ook een onderzoeksplicht. Alleen als u kunt aantonen dat de vorige eigenaar zijn best heeft gedaan om te voorkomen dat u dit gebrek kon constateren, zou u een kans maken, maar pas alleen als de woning door het gebrek niet goed meer gebruikt kan worden. Daar is hier vast geen sprake van.

ratatouille 
    Bijdrager

Niet permanent, of zeker wederkerend. Daar zit de angel. Wacht je lang genoeg dan is het kadaver opgelost en ook de stank, het is geen permanent gebrek, ook al zou het als ernstig worden omschreven. Zeker nu dit een paar maanden na de aankoop is geconstateerd, kan -zo het een gebrek is- de aansprakelijkheid niet worden verschoven naar de meldingsplicht verkoper. Het gebrek bestond toen immers nog niet.

Daarbij zijn natuurlijke processen (calamiteiten uitgezonderd) een onderdeel van het dagelijkse leven: huilende baby’s, groeiend gras, het geluid van de langsrijdende vuilniswagen etc. hinder die je moet accepteren, en daar hoort ook de ingeslopen muis bij.

22740 
    Bijdrager

Een ingeslopen muis?
    Ga maar eens in de buurt vragen stellen of er een paar maanden geleden iemand spoorloos verdwenen is ūüėČ

ratatouille 
    Bijdrager

Ook de dood van de oude buurman hoort bij een natuurlijk proces. Maar er zijn natuurlijk wel wetten die te maken hebben met de lijkbezorging…
    Als die tussenwand een vers dichtgemetseld gat heeft van 91x46cm zou ik me zorgen maken :~)

22740 
    Bijdrager

Welke verzekering dekt dan het opgraven oftewel het uitbikken? De obs√®que van de buurman of die van de nieuwe bewoner? Wanneer je als oplossing voor het probleem het huis aansteekt, loopt dat dan onder crematie? Oh man, al die problemen die soms op je afkomen …
    Sorry, off topic …

ratatouille 
    Bijdrager

Dan houden we het kort.

Nee, de aangebrachte feiten en omstandigheden leiden niet tot ontbinding van het koopcontract.

22740 
    Bijdrager

Jammer, was net in de mood om door te bomen …

mikkemuis 
    Bijdrager

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Een hele opluchting. Ik zal wat vaker neuzen tellen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account