Re: Boek over Frankrijk

#190031
 bosbess
Deelnemer

Nou nou Bas, je bent er echt voor gaan zitten. Dat je jezelf als deskundige wilt profileren was me na je eerste reactie al duidelijk. Ik heb dat in mijn analyse achterwege gelaten. Kennelijk wil je er toch per se de aandacht op vestigen, want nu bied je aan om de “beste man” iets te vertellen over “bladspiegel, witmarges, stramien, aan- en afspatiëren”. Helaas blijkt uit bovenstaande lap tekst niet dat je daar ook maar enige kaas van hebt gegeten. De bladspiegel is om te huilen, door de willekeurig en zonder enige logica verspreide witmarges schittert de tekstindeling door afwezigheid om van aan- en afspatiëren nog maar te zwijgen. Het geheel is mij een doorn in het oog. Als ik nu volgens jouw methode te werk was gegaan, had ik geweigerd om van de inhoud kennis te nemen. Dan had ik dus veel gemist, want nu heb ik weer hartelijk zitten lachen!

Je hebt ook mijn personalia aan een grondig onderzoek onderworpen. Waarom verbaast het me niet dat mijn website de toets der professionele volmaaktheid niet kan doorstaan? Maar je commentaar levert hilarisch proza op, dus ik houd me aanbevolen. Lezen wat er staat blijkt niet je sterkste kant. Niet alleen Frans en Christian vinden het je goed recht om je eigen mening te uiten over het boek. Ik heb geschreven: 1. dat vormgeving óók belangrijk is, 2. dat dat een kwestie is van persoonlijke smaak, 3. dat je er van mag uitgaan dat de auteurs daar aandacht aan hebben besteed.

Het spreekt vanzelf dat jij en wie dan ook daar anders over mogen oordelen. Maar vorm en inhoud gaan samen. Als je weigert om op grond van het een kennis te nemen van het ander, moet je dat zelf weten, zoals ik al eerder schreef. Maar schrijf dan geen “recensie”, zeker niet als je jezelf zo deskundig vindt. Niemand schiet namelijk iets op met zo’n half oordeel en de vorm waarin je dat oordeel goot, was hoogst kwetsend voor de auteurs. Dat is iets héél anders dan dat je geen negatief oordeel zou mogen uitspreken over het boek, omdat de auteurs zo hun best hebben gedaan.

Wel is het zo dat net als Noblesse ook Professionalité oblige. Als je alle mensen ter wereld die er niet voor hebben gestudeerd het recht wilt ontnemen om zich creatief te uiten, omdat ze niet aan de hoogste eisen van professionaliteit voldoen, dan heb je dus inderdaad een probleem. Want creativiteit zit in de mens en die zoekt een uitweg. Alles langs de professionele meetlat leggen is dodelijk voor die creativiteit. Hef alle amateur-toneelverenigingen en schilderclubs maar op, sluit alle eetcafé’s enzovoort enzovoort. Want ze hebben niet respectievelijk de toneelschool, de academie of de hogere hotelschool doorlopen. Dan gaan we fijn met z’n allen alleen nog maar voor de tv hangen.

Stel je toch voor dat een professionele toneelrecensent door zijn buurvrouw wordt uitgenodigd om een uitvoering van haar toneelvereniging bij te wonen en de man loopt, zodra het doek is geopend, de zaal uit omdat het decor door een van de leden in zijn vrije tijd zo knullig is geschilderd. Dan vind je toch hopelijk ook dat zo iemand geen hart in z’n donder heeft. Dan verwacht je toch hopelijk ook dat hij de voorstelling uitzit, geniet van het verfrissend amateuristische schouwspel met z’n komische versprekingen en te vroeg of te laat opkomen en afgaan. Dat hij het leuk vindt om z’n buurvrouw als dame van lichte zeden te zien verschijnen en de bakker als politieagent. En dan verwacht je toch hopelijk ook dat de recensent de volgende dag tegen zijn buurvrouw zegt: “Ik heb er van genoten” en er verder het zwijgen toe doet.

Terug naar het boek. Twee creatieve enthousiastelingen met een tweede huis in Frankrijk hebben hun gezamenlijke liefde voor het land willen delen met anderen. Ze zijn daarvoor dagen- en wekenlang op pad gegaan, hebben met veel plezier tekst en illustraties samengesteld en uiteindelijk, na raadpleging van een professional, is dit boek van de persen gerold. Het kind is geboren en iedereen is laaiend enthousiast. En dan verschijnt er een andere professional die als enig commentaar levert: het uiterlijk bevalt me niet en daarom weiger ik het te lezen. Dat is onnodig kwetsend en dient nergens toe. Dit is geen kunstrubriek, dit is een forum. Maar zelfs een professionele kunstredacteur zou het niet in zijn hoofd halen om een dergelijk commentaar te publiceren.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?