Reageer op: Micro-entreprise, CPAM en verdragsrecht

#212811
 bosbess
Deelnemer

Leonard, ik was verplicht verzekerd, maar omdat ik gepensioneerd was, mocht ik bij m’n oude regiem blijven. M’n oude regiem was de CPAM, omdat ik verdragsgerechtigd was. Ik had misschien best bij de CPAM kunnen blijven. Maar dat vertrouwde ik niet. Want wat beschouwen ze als “oud regiem”? De CPAM of ook de verdragsgerechtigdheid? Ik was bang dat ze me dan toch als verdragsgerechtigde zouden blijven beschouwen. Terwijl het, wanneer ik eenmaal bij de RSI ingeschreven zou zijn het gewoon duidelijk was: RSI dus verplicht verzekerd in Frankrijk.

Nu ik van Wim van Teeffelen heb begrepen dat nieuwe micro-entrepreneurs gewoon verdragsgerechtigd blijven, ben ik achteraf blij dat ik toen zo voorzichtig ben geweest. Want dat duidt erop dat voor de franse wet onder oud regiem (in ieder geval onder de PUMa) niet alleen de CPAM wordt verstaan, maar ook het verdragsrecht.

Eerlijk gezegd weet ik er verder totaal niets van. Dus voor verdere vragen kun je beter Wim een vriendschapsverzoek sturen via Nederlanders.fr.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?