Reageer op: De verplichte keuring van de elektrische installatie (DEO)

#212196
 Noë
Sleutelbeheerder

Bedankt, Rob, voor dit overzicht.
Hier onze ervaringen met de diagnostique électrique:
Wij hebben deze (en de andere verplichte diagnostiques) twee jaar geleden uit laten voeren om bij de beoogde verkoop geen moeilijkheden te hebben. Wij dachten: Beter nu alles aux normes dan later moeilijkheden hebben.  Ook is het niet verplicht alles op orde te hebben, kopers zullen één geconstateerd gebrek zeker als argument gebruiken de prijs te drukken, en die gelegenheid wil ik hen niet geven. Ook als er gezegd wordt It’s not a big thing at the notaires when faults are mentioned  –   zullen kopers niet denken ‘als dit al geconstateerd is, welke verborgen gebreken zijn er nog’?
Door de diagnostiqueur werd bij de elektrische tests vooral op de aarding gelet: aardpen doorgemeten, en bij ongeveer een derde van alle stopcontacten* de aarde gecontroleerd, maar zeker van iedere groep één. De EDF aansluitkast en onze stoppenkast werden gecontroleerd en OK bevonden. Er werd ook een kortsluiting geprovoceerd om de werking van de zekeringsautomaat te testen.
Overigens, van de andere controles was vooral die op lood erg uitgebreid. De laklaag van alle oude ramen en deuren werd doorgemeten, en ja, een deur die ik niet opgeknapt of overgeschilderd had bevatte lood in de verflaag, en ook een kelderraampje dat ik uit onderdelen van een oude raam had gemaakt. De moderne dubbelglasramen van Lapeyre werden niet gecontroleerd.
Twee andere diagnostiques konden worden overgeslagen, namelijk termites en risques naturels, omdat onze regio deze problemen helemaal niet kent.
*) er werd inderdaad in de stal een oud stopcontact gevonden, door ons noooit gebruikt, waarvan de aarde niet OK was. Die heb ik gewoon gesloopt, en in het afsluitende keuringsbericht werd de elektra als ‘zonder fouten’ genoemd.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?