Reageer op: Meer of minder raamoppervlakte?

#209618
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik weet niet of Christian in zijn technische boeken ook de consequenties van het vergroten van ramen heeft belicht.
Toen wij met ons vorige huis bezig waren had ik met de apéros gezeldschap van een oude bouwmeester in gips-plafonds, je weet wel, die mooie geprofileerde plafonds in het Parijse 6eme.
Waar het op neer komt is dat de autentieke huizen zijn gebouwd volgens een bepaald principe.
Ons huis was een oude “keutel”boerderij met kleine ramen beneden, en nog kleinere ramen boven.
Dat deden ze niet voor Jan met de korte achternaam, dat was geheel overdacht volgens de weersomstandigheden.
Nadat we de staldeuren vervangen hadden voor porte fenêtres, besloten we de rest indentiek te houden.
De woorden van de oude bouwmeester bleven me wel in het achterhoofd hangen, en ja hoor, waar het bij ons in de zomer heerlijk koel bleef in huis, moesten ze een paar huizen verder een dure clim aan laten leggen want het was niet te harden.
Waar het bij ons heerlijk warm was in de winter moesten ze daar een flinke stookketel aanschaffen want het was niet warm te krijgen.
In de Charente Maritime heerst hetzelfde klimaat als in de côte d’azur, warme dagen.
In de winter echter komt de wind van de Oceaan zakken en kan de gevoelstemperatuur dalen tot extreme kou.
In onze boerderij lag dan ook het hooi boven het leefgedeelte.
Als je dan zo’n windje van min 30 langs de enorme ramen laat blazen kun je flink in de stookkosten gejaagd worden.
Vandaar dat je vaak ziet dat men het huis in originele staat laat, en er bijvoorbeeld een veranda tegenaan zet om een licht vertrek te creëren.
Een ander voorbeeldje van nadenken:
Toen ik ons huidige huis ging bezichtigen keek ik extreem nauwkeurig naar de zonstand, tenslotte is een zonnig terras voor een CdH min of meer een vereiste.
Eigenlijk vond ik het jammer dat ons huis op ZZO stond.
Afgelopen zomer echter kwam ik er achter dat ze dat niet voor niets hebben gedaan.
Ook hier bakt de zon des zomers op de ramen, en omdat het huis zo staat ten opzichte van de zon is de baktijd maar heel kort.
Bent U wel eens in Annecy geweest?
Opvallend dat daar weinig huizen een terras of een balkon hebben aan de zuidzijde.
Het is er namelijk in dat lage gedeelte niet te harden van de de hitte.
Wil je gaan verbouwen, kijk goed naar de autentieke huizen en de weersomstandigheden.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?