Reageer op: Voor wie wat leuks wil beginnen.

#209288
 Noë
Sleutelbeheerder

Sjefke, dan woon je vlakbij!
Ik zag op de kaart je zit net aan de andere kant van de “berg”.
En even een correctie, tegenwoordig heeft La Loges des Gardes (vlakbij Saint-Nicolas-des-Biefs) drie pistes waar je leuk kunt skieën.
Ok, het zijn geen enorme afdalingen, maar het is er reuze leuk.
Wij wonen in Renaison, en ik doe er ongeveer een kwartiertje over om even een uurtje te gaan skieën.
Toen ik nog in La Rochelle woonde kwam ik hier vrij vaak in aanvaring omdat ik altijd zo negatief was.
Ik begreep ook helemaal niet waar die mede-forumleden dat allemaal vandaan haalde, die gezelligheid.
Ik woonde in een dorp waar de buren nooit een woord hebben gezegd, en de mensen zijn onbeschoft onvriendelijk en jaloers.
Mijn partner komt uit deze regio, dus we besloten dat het genoeg was, we verkopen de boel.
Hier hebben we een prachtig huis gevonden, en na twee weken al was ik zo ingeburgerd dat ik er dol van werd.
De mensen zijn ontzettend aardig, ze houden van lekker eten, en ze houden van werkvolk (in tegenstelling tot La Rochelle)
Hier steek je de handen uit de mouwen, geen geleuter.
Ik zie de “vergrijzing” minder somber dan jij, maar er is inderdaad een daling geweest maar er zijn weer positieve berichten.
Roanne was de regio van de kledingindustrie, en die is om aziatische redenen behoorlijk ingestort.
Er wonen gemiddeld ontzettend veel rijke mensen hier, maar ze vallen niet op (in tegenstelling tot La Rochelle)
Alles draaide om de stof (tissus)
Tegenwoordig begint het weer een beetje terug te komen, kleine ateliers komen terug met “fabrication française)

Die laatste regel ben ik volledig met je eens, het zal geen vetpot zijn, al denk ik dat je hier zeer goed de kost kan verdienen, maar het allerlaatste na de komma, “maar daar staat wel het joie de vivre tegenover” is de juiste omschrijving.
Renaison is een compleet autoom dorp met ene kleine drieduizend inwoners.
We hebben alles, en we hebben absoluut geen grand surface, dat willen ze niet hier.
Er zijn vier boulangeries, twee slagers, een schoenenzaak, sportzaak, twee opticiens, drie restaurants (kan er een bij) twee pizzaria, kebab, drie bloemenzaken, en een hotel met bar.
Zaterdagochtend is er markt voor de kerk, en na de markt is het de gewoonte in de bar een glaasje te drinken.
Natuurlijk van de plaatselijke wijn, want de côte roannaise is een redelijk wijntje.
De reden dat deze joie de vivre zo bezonder is, is omdat de mensen echt zo willen leven.
Ze willen geen dorp zonder bar of restaurant, ze doe er dus alles aan dat open te houden.
Elk jaar is er fete des classes, een traditioneel feest wat lijkt op carnaval.
Ik heb het naar m’n zin, en wie vragen heeft mag me altijd opzoeken.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?