Reageer op: Voilà de nieuwe Franse regering

#205530
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik dwaal door de zomerse lanen van Berlijn, de dynamische stad met krap drieëneenhalf miljoen inwoners. Hoofd, maar ook het hart van de nieuwe deeleconomie in Duitsland. Naast de ‘zonnewende‘, waarbij Duitse schuren en daken voorzien werden van gesubsidieerde zonnepanelen, – CO2 beprijzing nonconform – ontstonden in delen van Berlijn sociale samenwerkingsprojecten die de bestaande economie een andere kleur hebben gegeven.

Een die er wel toe doet, maar niet geheel je dagelijkse leven raakt. De rafelranden van het kapitalisme en zijn vrije markt zijn in zicht, en vernieuwing is niet alleen wenselijk maar past ook in het beeld van de gewenste Europese toekomst. Geen opgebonden onverkoopbare schuldpapieren, dwingende private Equity fondsen en falende toezichthouders, maar een ei voor een aardappel.

Jonge mensen, koppels en individuen, idealistisch en vernieuwend, geven op een andere manier hun leven vorm dan lenen – kopen – en rente betalen voor spullen en huizen die je wellicht maar voor een korte periode in je leven echt nodig hebt. ‘Crowdfunding‘ geeft nieuw leven aan belangrijke initiatieven, zoals het opwekken en samen gebruiken van eigen energie, en bevorderd een onafhankelijke en CO2 vrije toekomst. IT verbindt aanbod en vraag, verdeelt intelligent, en stimuleert deelname.

5-7 Juli 2017 is er voor de vijfde maal een editie van OUI SHARE FEST in Parijs, waar – naast de grote spelers als Airbnb en het Franse Blablacar -, freelance collectieven, open werkruimtes, deelsteden en andere initiatieven worden besproken. Interessant voor hen die menen dat Berlijn enig is in zijn soort, want er is binnen de EU zeker aandacht voor de deeleconomie, Francesca Bria – een van de sprekers in Parijs – is adviseur van het Europese commissie SafeCity project.

Een samenleving waarin je je ontwikkelt en waarin je vrijheid ervaart is een doel dat velen nastreven, dus heeft de deeleconomie een antwoord op het uitblijven van klassiek persoonlijk succes.

Zo gebruik je met de hele straat een auto, de boormachine gaat van deur tot deur, je schildert voor de buren die elke avond zo lekker koken. Deze socio-economische samenleving heeft volwassen onderdelen en elementen gekregen. Het is geen vervanging van de bestaande vorm, meer een aanvulling en vervanging van onderdelen daarvan, het maakt sommigen vrij.

Ondanks het drukke lawaai ben ik liefhebber van de stilte, in de bergen volop aanwezig, beter is te constateren dat het lawaai afwezig is. Even zoog ik de stad op, met zijn geuren en bewegingen, maar ik voel me toch het beste in een natuurlijke omgeving. Als ik stil ben en dat ervaar, en wederkerig rust mag beleven in Frankrijk ben ik gelukkig. Hoe ik het met je kan delen?

Het beste zicht heb je in de bergen op momenten van grote helderheid, na een frisse Noordenwind die alle ruis wegblaast uit de hogere luchtlagen, bij lage temperaturen die de luchttrilling voorkomt en bij een niet vochtige lucht, die compenseert voor de vaagheid, het diffuse.

De vaagheid ontstaat door onzekerheid, onwetendheid en/of gebrek aan vertrouwen. De helderheid door een goed gesprek met je geliefde of door inzicht in je kunnen. De deeleconomie moet zich voor sommigen nog bewijzen, maar biedt anderen slimme- en mensvriendelijke kansen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?