Ik ben blij met je vasthoudendheid, Zwolle. Volgens mij hangen beide onderwerpen nauw samen. Want indien je als verdragsgerechtigde geen eigen bijdrage hoeft te betalen, dan wordt een mutuelle nóg minder interessant. Maar dan zou dat ook moeten gelden voor medicijnen en hulpmiddelen, laboratorium-onderzoeken, röntgenfoto’s enzovoort. Volgens mij is dat met al die verschillende EU/EER- en CH-landen vrijwel onmogelijk te berekenen voor Nederland, tenzij het simpelweg betaalt wat in rekening wordt gebracht door al die landen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Helaas werkt je eerste link niet (met copy en paste), hoewel ik daar zeer nieuwsgierig naar ben. Kun je misschien een gewone link geven die aanklikbaar is?
Ik heb Jan de Voogd verzocht om zijn licht over een en ander te laten schijnen. Hopelijk heeft hij er tijd voor.
In jouw visie zou Nederland dus voor verdragsgerechtigden fungeren als een soort gratis (nou ja) mutuelle. Het vreemde is dat aan mensen die beweren dat zij zonder mutuelle (en zonder ALD) geen rekening voor 20% ontvingen van het ziekenhuis wél het “liggeld” moesten betalen. Hoewel bij mijn weten ook dat liggeld in Nederland bij de basisverzekering is inbegrepen.