Reageer op: De president heeft gesproken …

#195715
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Dus wie straks mag stemmen voor de president, hij is medeverantwoordelijk voor de uitslag. Wie dat niet mag, moet lekker blijven toeteren aan de zijlijn.

Ik proef vaker en via verschillende media enig dédain voor mensen die niet stemmen. De argumentatie hierbij komt steeds weer neer op “als je niet stemt heb je geen recht van spreken”.

De achterliggende gedachte is dat je geen kritiek mag uitoefenen op de politieke situatie als je niet je best hebt gedaan om daar verandering in aan te brengen, waar een bezoek aan het stemhokje blijkbaar een manifestatie van is. Dit volgt de breed gedragen overtuiging dat het je burgerplicht is om je stem uit te brengen. “Laat uw stem niet verloren gaan!”.

Er zijn echter ook mensen die bewust nalaten hun stem uit te brengen. Niet zelden omdat ze verkiezingen beschouwen als poppenkast om de fundamentele onmacht van de politiek tot wérkelijk veranderen te maskeren. Zij keren het proces de rug toe omdat ze het hele politieke theater nutteloos of zelfs immoreel vinden. Zij weigeren een fenomeen waar ze niet in geloven met hun stem te legitimeren.

Dan is er nog het internationale aspect. Je kunt in een land wonen maar als niet-staatsburger niet mogen stemmen. Of je kunt worden geconfronteerd met negatieve gevolgen van het politieke proces in een buitenland. Betekent het feit dat ik niet in Turkije mag stemmen dat ik geen kritiek mag hebben op Erdogan? Of dat ik dan eerst Turks staatsburger moet worden?

Tenslotte is er natuurlijk een groep die gewoon té ongeïnteresseerd of onverschillig is om de moeite te nemen te gaan stemmen. Daar kan men wat van vinden maar ook die mensen hebben de vrijheid om te handelen zoals ze goeddunkt.

Ik zie geen reden om één van die groepen hoger te achten dan de andere. Mensen die om welke reden dan ook niet (mogen) stemmen wegzetten als niet-terzake-doende roeptoeters aan de zijlijn is me té gemakkelijk. Of het nu om de Franse presidentsverkiezingen of welke andere verkiezing waar dan ook gaat. Over de ethiek van het stemmen kun je boeken volschrijven, maar de samenvatting kan kort zijn:

Niet-stemmen is óók een keuze. Zo simpel is dat.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?