Reageer op: Algoritmes kiezen Trump

#194010
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste Jos,

Ik denk dat mijn punt impliciet bevestigd wordt door jouw veronderstelling. Hoe komt de boze wereldburger aan zijn argumenten? Waarmee wordt zijn boosheid gevoed? Het is niet langer een gevoel van ontevredenheid maar er wordt een (schijn)waarheid van ontevredenheid gecreëerd door een overvloed van eenzijdige informatie. Of die informatie nu komt uit traditionele media of “moderne” media is misschien niet helemaal relevant meer. Juist de mix van beide in een trechter waar alleen de onvrede bevestigende berichten doorheen vallen maakt dat de realiteit uit het oog verloren wordt.
Ik merk het aan mijzelf; ik denk nu heel anders over de islam dan 20 jaar geleden en kenmerkend daarbij is dat die denkwijze naar negatief doorslaat omdat ik bijna niet meer in staat ben om iets positiefs over de Islam te lezen of horen als ik passief alle nieuwsberichten consumeer. Als ik echter actief op zoek ga naar informatie over de Islam dan krijg ik een veel genuanceerder beeld.

De huidige wijze van nieuwsgaring en de kwaliteit van dat nieuws leidt inderdaad tot een broeiende, wellicht gevaarlijke ontwikkeling met enerverende tijden in verschiet. En ik hou mijn hart vast want we kennen de voorbeelden uit de geschiedenis waaruit bekend is waartoe boosheid en onvrede gevoed door haat kan leiden.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?