Reageer op: Elektravraag en aggregaat

#201551
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Willem,

Rob van de Meulen is de enige échte deskundige maar ik doe toch een poging. Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je gedaan hebt, maar dat komt omdat ik je schema niet in het grotere geheel van je hele groepenkast/installatie zie. Maar ik heb toch het idee dat er iets niet in de haak is.

Allereerst, als je het over een groep hebt, bedoel je dan alles wat achter 1 zekeringautomaat zit (in FR een circuit genoemd), of zo’n hele rij zekeringautomaten die achter 1 aardlek zit (rangée)? Omdat je over 16A praat vrees ik dat je het over een circuit hebt en dat gaat in deze opzet zeker niet werken.

Bij stroomstoring groep NR4 uitzetten (zodat er niet per ongeluk stroom vanuit het aggregaat aan het EDF geleverd wordt als de storing opgeheven wordt)

Dat mag natuurlijk NOOIT. De enige plaats waar je schakelt tussen aggregaat en EDF netstroom is de inverseur, daar heb je dat ding voor! Als je zelf handmatig ook nog circuit/rangée NR4 moet uitzetten is de bescherming van je inverseur dus niet aanwezig. Één keer vergeten om dit circuit/rangée uit te schakelen bij een storing, er ontstaat een verbinding tussen aggregaat en EDF stroomnet, en KABOEM! En dat bedoel ik letterlijk!

Ik heb bij mij de inverseur aan de kop van de hele installatie gezet, dus tussen disjoncteur de branchement (principal) en groepenkast (tableau). Jij wilt het klaarblijkelijk met slechts een deel van je installatie doen. Ik zie het voordeel daarvan niet, maar goed. Echter, die ene NR4 van jou zal dan helemaal los moeten staan van de rest van je installatie. Dat kan dus uitsluitend als dat een aparte rangée is met een eigen aardlek ervoor, en niet als het gaat om een circuit dat samen met andere achter een aardlek hangt, want die is dan altijd verbonden met zijn “buur” circuits in dezelfde rangée, en daarmee met de rest van je electrische installatie.

Als je één van je rangées achter je aggregaat wilt hangen kont je installatie er dus uit te zien zoals in onderstaand schema (lees voor “convertisseur” hier “aggregaat”)

Schema inverseur

Zoals je in het schema ziet wordt het afgescheiden deel van de installatie ook hier uitsluitend geschakeld via de inverseur en niets anders.
Naar mijn overtuiging is het overigens nog steeds het handigst om je hele installatie achter de inverseur te hangen en dan gewoon handmatig wat grootverbruikers uit te zetten als je op het aggregaat moet draaien. Simpel, overzichtelijk en fool-proof.
Ik hamer er nogmaals op, tot vervelens toe:

De inverseur moet zodanig zijn aangesloten dat het echt fysiek onmogelijk is dat je aggregaat ooit in direct contact komt met het EDF netwerk!!!!!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?