Reageer op: Hoe blijf jij warm?

#189288
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik kan iets uit de praktijk van de ecofan vertellen. Hij staat nu een tijd bij mij te draaien. En eerlijk gezegd bevalt die enorm. Ik had eerder zelf een dergelijke fan in elkaar geknutseld. De ventilator uit een oude computer (inclusief ijzeren behuizing) en een overtollige telefoonlader. Voordeel is dat zo’n constructie vrijwel niets kost, maar het nadeel is toch een licht lawaai en wat voelbare luchtstroming – een luchtstroming die wel het gewenste effect van warmtespreiding heeft. Toen echter iemand de kachel aanstak en niet de ventilator op de kachel liet draaien, smolt het kunststoffen binnenwerk. Dat was te voorkomen met een temperatuurgevoelige schakelaar (kant en klaar met ventilator te koop bij de lokale computerwinkel), maar die had ik niet. Ik besloot de ecofan te proberen. Die peltiermotor (draadloos en zelfstartend) leek me wel wat. Hij doet wat die moet doen en verspreid dus de warmte, zij het langzamer dan een ventilator maar er is geen hinderlijke luchtstroom. De hele kamer is niettemin veel sneller op temperatuur dan zonder fan. Een enkele keer gebruik ik om een naastgelegen kamer te verwarmen een gewone ventilator die ik de warme lucht van de kachel naar die kamer laat blazen. Het is de eetkamer, maar als de gasten er zijn, zet ik snel die lawaaischopper uit. Dan kunnen we praten over het wonder van een draadloze fan op de kachel.

Frans

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?