Reageer op: Hoe blijf jij warm?

#189285
 Noë
Sleutelbeheerder

Dit wat oudere draadje zojuist helemaal doorgelezen, dit vanuit mijn planning voor de wintermaanden hier in Meuse (55)Ik zal hier dan waarschijnlijk wat vaker zijn dan gebruikelijk.
Allereerst het antwoord op de initiele vraag; twee houtkachels verdeeld over twee ruimtes. Een hele oude cuisinière op hout die de keuken verwarmt en de stoofpotten voor het diner. En op de badkamer een oude Aldi elektrische convector kachel met los aan te zetten ventilator er op.
Isolatie is half half en verdient nog wat aandacht. Ik ben nu aan het overwegen om wat inertie kacheltjes te plaatsen op strategische plekken voor een continu temperatuurbehoud. Verder zijn we aan het overwegen wat voor ons het beste is qua permanente oplossing; stookketel op hout, pellets of olie of misschien toch een cuisinière met boiler die radiatoren kan aansturen.

Maar nu even wat vragen bij voorgaande antwoorden; is het niet zo dat de klassieke houtkachel ook gewoon een vorm van inertie (thermische accumulatie) is? Ik bedoel dan dat de warmte wordt opgeslagen in de dikke Franse muren en weer langzaam wordt afgegeven zoals het in de oorspronkelijke setting werkte, dus voor isolatie van die muren? Hier bij ons stookt bijna iedereen op hout en zie ik in de winter dat de kachels ’s ochtends en ’s avonds een keer flink worden opgestookt zodat de ruimtes de warmte op kunnen slaan die ze in de loop van de dag/nacht weer afgeven.

En dan nog deze; is niet elke vorm van inertie een vorm van infrarood verwarming? Het principe van de tegelkachel is dat bij mijn weten wel, langzaam uitstralende warmte maar met inbgrip van het feit dat warmte straling op zichzelf niet bestaat alleen convectie door verwarming van lucht door de warmte bron en/of infrarood straling die door ons als warmte wordt ervaren (maar feitelijk dus niet de lucht verwarmt) Zo meen ik het me toch te herinneren uit mijn roestige natuurkunde kennis van de middelbare school. Maar misschien heb ik het mis.
Reden voor die vraag is dat ik met een bevredigend antwoord de nog te bepalen plek van de inertie kacheltjes kan kiezen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?