Reageer op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk

#193140
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Bram,

Zeker klopt het dat het vrijwel niet meer mogelijk is om in landelijke gebieden een bouwvergunning te krijgen. Daar heb je inderdaad geen beschermingslinie van 22 hectare of zo voor nodig. Maar bewoonbare bebouwing is helaas niet het enige waar je als huizenbezitter die met rust wil worden gelaten, last van kunt krijgen.

Zo ken ik een vrouw die ook in een landelijk gebied woont, maar de grens van haar eigen grond is aan de zuidkant maar zo’n 20 meter van haar huis verwijderd. De onsympathieke buurman is nog steeds pissed off omdat hij zelf dit huis jaren geleden had willen kopen. Dus laat hij niets na om deze vrouw te treiteren. Nu heeft hij onlangs op zijn eigen grond vlak langs de erfgrens twee reusachtige wijncuves neergezet. Als agriculteur kreeg hij daar vergunning voor. De vrouw heeft dus nu geen uitzicht en ook bijna geen zon meer. Het huis valt niet meer behoorlijk te verkopen, de enige geïnteresseerde is… je raadt het al… de buurman. Die ongetwijfeld, als hij het huis voor een schijntje in handen kan krijgen, de cuves onverwijld zal weghalen.

Ook ken ik iemand die een oud boerderijtje in the middle of nowhere had gekocht. Lang aan gewerkt, veel in geïnvesteerd, prachtig opgeknapt. Lag midden tussen de wijngaarden. Tot de wijnboer met pensioen ging en het bedrijf door de kinderen zou worden voortgezet. Maar die vonden het houden van eenden veel interessanter en lucratiever dan wijn verbouwen. Als agriculteur kregen ze gemakkelijk de nodige vergunningen en bouwden een paar enorme eendenstallen. Ze deden het relatief netjes, niet op de lip van de bewoner van het gerestaureerde boerderijtje, en ook niet direct in het zicht. Wél in de reuk, helaas. Het woongenot van deze man is niet aangetast… behalve als de wind uit het westen komt… en wanneer komt die in zuid-west FR nu níet uit het westen?

Als je de tijd hebt, heb ik nog wel enige tientallen van dit soort horrorstories.

Kortom, ik zal vermoedelijk wel heel star, eigenwijs en betweterig klinken. Maar ik blijf bij mijn mening dat er niets gaat boven eigen terrein. Behalve natuurlijk méér eigen terrein. 🙂

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?