Reageer op: Hoe blijf jij warm?

#189256
 Noë
Sleutelbeheerder

Hallo
Ik kom net in deze rubriek en wil ook een bijdrage leveren.
Zit nu nog in Nederland van het zachte weer te genieten. Maar ga 4x per jaar naar Frankrijk (Dordogne). Woon daar in oude woning met dikke muren. Wel alle ramen met dubbel glas. Met enorm grote open haard.
Ik stook overal op electra: met Zweedse met olie gevulde radiatoren. In woonkamer (5×6 m) staan er 3 van 1000 W.
Als we aankomen in voor en najaar zetten we alle verwarmingen aan (met thermostaatkraan). Laten die ook s’nachts aan omdat tempo tarief in nacht goedkoper is. Na 2 a 3 dagen redelijk behaaglijk (15-17 gr). Je kleed je erop en went eraan: je hebt geen behoefte aan meer warmte. In avonden stoken we de open haard (alleen in april en oktober). We verbruiken vrijwel alleen electra in blauwe (goedkopere) periode. Enkele jaren geleden hebben we het gigantische rookgat met (verschuifbare) metalen platen horizontaal dicht laten maken. In midden resteert alleen een verschuifbare plaat en een die via ketting kan worden opgetrokken in 45 graden stand (kamerzijde). Op deze wijze komt er geen rook in de kamer.
We stoken houtdelen van ca 1 m. lengte. Geeft flink vuur dat lang blijft liggen en aangenaam aanvoelt. Hout ligt buiten overdekt en is grotendeels ouder dan 3 jaar. Maar radiatoren blijven toch nodig want muren blijven heel lang koud.
Ook in keuken en hal staat een radiatorkachel. En op slaapkamers maar die zijn nooit aan.
Electra is erg makkelijk vooral als je je huis ook nog verhuurt: geen rompslomp, geen gas problemen ed. Alleen veel kosten als je niet oplet. Mogelijk installeren we in toekomst zonnepanelen op ons dak. Maar informatie daarover zie ik waarschijnlijk wel in andere rubriek?

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?