Reageer op: SCI opheffen

#202048
 Noë
Sleutelbeheerder

Dank jullie wel voor de antwoorden. We gaan op zoek naar iemand die ons hier verder mee kan helpen, want het is wel erg ingewikkeld. Eerst maar wat offertes vragen aan diverse tussenpersonen. In elk geval hebben komen we door jullie antwoorden nu beter beslagen ter ijs bij zo iemand. Kunnen jullie een betrouwbare en niet te dure tussenpersoon adviseren om dit voor ons te regelen?
Wij hebben overigens een erg nare nasmaak van dit hele SCI gebeuren. Diegene die het ons destijds adviseerde heeft ons niet gesproken over de hoge kosten en het gedoe dat het met zich meebrengt als partners niet meer door 1 deur kunnen, de ingewikkeldheid die dan optreedt om aandelen over te nemen en het liefst ook de sci op te doeken.
Mijn advies aan iedereen: richt nooit een SCI op.
Wij vragen ons wel nog af (nav een reactie die we kregen van een “tussenpersoon”) of het volgende klopt.
Mijn ex zou mijn aandelen nu over kopen. (Of dat tegen de nominale waarde moet of tegen de huidige marktwaarde snappen we nog steeds niet. We kochten het Franse huis in een hele duur tijd en het is minstens 1/3 in prijs gedaald.)
Voor die overname betaalt hij ong 5% belastingen.
Stel dat we de constructie doen gesuggereerd door WIM (hij 99,9 aandeelhouder van de SCI, en zijn zoon voor 0.10%)
Stel dat hij na een jaar of 2 de SCI toch wil opheffen en het huis wel wil aanhouden (om zijn nabestaanden het gedoe van het opheffen van een SCI te besparen), moet hij dan op dat moment weer overdrachtsbelasting betalen voor de volle waarde van het huis? Dan zou hij nl 2 keer overdrachtsbelasting betalen, 1 keer als SCI aandeelhouder om mijn aandelen voert te nemen, en 1 keer als koper van het huis.
Weet iemand hoe het zit?

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?