Het eerste wat mij opviel in Frankrijk was de enorme inefficiency, kennelijk als gebrek aan automatisering en koppeling daarvan. Als voorbeeld: huisartsbezoek voor herhaalrecept.
Situatie Nederland (10 jaar geleden!) : Je belt de huisarts en krijgt de assistente aan de lijn. Je legt uit dat het medicijn op is, ze tikt het in de computer en vraagt of ik nog meer medicijnen wil. Het gewenste medicijn ligt nu klaar om op te halen bij de apotheek. Alleen een telefoontje volstaat, geen onderzoek, niets op papier, niks betalen.
Situatie Frankrijk (heden): Je belt de huisarts, krijgt die persoonlijk aan de lijn en mag vanmiddag al langskomen. Het onderzoek neemt zeker 30 minuten. Er wordt een recept in tweevoud uitgeprint. De carte vitale wordt gebruikt, maar je moet toch contant betalen (huidig discussie). Bij de apotheek wordt het 2e recept ingenomen, het eerste wordt per gebruik afgestempeld, door een matrixprinter gehaald (ze bestaan nog) en vervolgens ingescand in de computer (daar kwam ie al vandaan). carte vitale weer gebruiken en niks afrekenen. Achteraf wordt alles weer verrekend via de papierwinkel van de assurance maladie en mutuelle en krijg je het betaalde weer terug. Een in mijn ogen ongelofelijk inefficiënte en dure procedure.