Reageer op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond

#199883
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Rata,

Er worden in Frankrijk elk jaar duizenden betonvloeren in oude woningen gestort, het internet zou bol staan van de klachten als ik bovenstaande moet geloven, maar dat is NIET het geval.

Ik zou niet weten hoeveel betonvloeren er per jaar in oude gebouwen worden gestort, maar klachten en beschrijvingen van problemen zijn er WEL degelijk en niet te weinig ook. Google maar eens op “dalle beton” “bati ancien” humidite. Grappig genoeg is de eerste hit een Youtube filmpje van het storten van een betonvloer in een oud pand… de commentaren op dit filmpje spreken voor zich.

Ik beschouw mijzelf niet als een hardcore of overdreven purist. Ik gebruik ook moderne materialen, technieken, gereedschappen en hulpmiddelen waar dit mogelijk en handig is. Bijvoorbeeld metalstud met Fermacell platen voor de binnenwanden. Of iets handigers dan de traditionele klei voor de vakwerkmuren. Daartoe kan wél kalk-hennepbeton dienen (compatibel want ademend) maar níet harde steen of cement (niet compatibel want niet ademend waardoor in no time het houten gebint wegrot). Om nog maar te zwijgen van electrische verlichting in plaats van olielampen, vloerverwarming in plaats van een open stookplaats en stromend water in plaats van een lampetkan. Dus zo’n purist ben ik nu óók weer niet.

Alle huizen in mijn regio worden bij renovatie voorzien van een betonvloer

Wat Franse bouwers her en der uitspoken als het om renovatiewerk gaat is voor mij geen argument. Daarvoor heb ik al té veel aberraties zoals kunststof kozijnen in oude vakwerkhuizen of plastic dakgoten of luiken aan traditionele herenhuizen gezien. Veel Franse artisans weigeren dingen te doen die niet in een DTU zijn beschreven omdat dat conflicteert met de eisen rond de garantie décennale. Dus wordt er tóch weer een betonvloer op dampkerende folie in dat oude huis gestort, zélfs als ze diep in hun hart beter weten. Lekker makkelijk ook, grote stappen snel thuis, even een camion toupie laten komen en volplempen die hap, na ons de zondvloed…

Zachte steen, metselen en voegen met cement, dat is een groot probleem, maar niet die vloeren.

Laten we het er op dit punt over eens worden dat we het eeuwig oneens zullen zijn. In mijn beleving zijn dampdichte betonvloeren in oude huizen wel een probleem, van minimaal dezelfde grootte-orde als oude muren voegen met cement, misschien nog wel erger. Naar mijn persoonlijke mening vallen dergelijke zaken onder de noemer schadelijke wanpraktijk en zijn het domein van beunhazen en prutsers waar elke serieuze renovateur zich vérre van zou moeten houden.

Salutations, Jos

PS: Met kalk op rietmatten kun je trouwens ook heel mooi werk realiseren 🙂

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?