Reageer op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond

#199894
 Noë
Sleutelbeheerder

Ja, met deze toevoeging ben ik het wel eens Jos, en terugkijkend op mijn eigen bijdragen hier -in het verleden- heb ik vaak gepleit om dingen in stand te houden en gebruik te maken van lokale bouwmaterialen. Ik woon zelf in bergen en hier is alles gebouwd met de materialen die er voorhanden waren, niet gekapte stenen uit de rivier, ronde vormen dus, aangevuld met lokaal hout van de bomen.

Maar ik heb ik in de schuur (waar ik laatst een foto van heb geplaatst) nu een Ytong couloir gebouwd op een betonnen gewapende fundering, terwijl de schuur zelf gewoon op de grond staat net als het huis overigens, geheel zonder aangebrachte fundering. Tja, een mix van nieuw en oud, van beton (met daaronder plastic) en Ytong en rivierstenen.

Terwijl ik de buitengevel en de contreforts geheel heb gerestaureerd volgens de oude bouwstijl en materialen. (een hele klus) Ik mix er dus op los, en maak duidelijk onderscheid tussen oud en nieuw, laat dat ook bewust zien. En ik heb binnenmuren en spouwmuren geïsoleerd norm RT2012 en wel opgetrokken uit Ytong, dus binnen zie je geen natuursteen meer, buitenkant wel. Maar ook daar is een van de ooit ingestorte buitenmuren van parpaing met bepleistering.

Ik -we- moet er wonen, en ook mijn behoefte aan buitenlicht is groter dan ze eeuwen geleden voor mogelijk hielden, vanwege de winters waren de ramen piepklein, en het huis donker. Kan je intact laten. Lekker in het donker zitten de hele winter en zomer, of je past het aan. Ik probeer wel de aanpassingen in te passen bij de oorsprong, aan te passen, maar dus wel zichzelf te laten zijn. Terwijl tegelijkertijd de nieuwe materialen gebruikt worden. En dus ook 38 groepen in de meterkast, en niet 3 zoals bij de buren.

Ik had ooit een discussie met een architect voor historische panden, die alles terug wou restaureren naar de oorsprong, inclusief het gebrek aan daglicht. Ik doe dat dus niet, ook al omdat er ooit slechts drie en een halve buitenmuur stonden, en het aanpak behoefte. En; er het hele jaar gewoond moet worden.

En, aanvulling: van binnen nieuw van buiten oud, en er is toch harmonie in vorm, kleur, materiaal en afwerking. Synergie.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?