Reageer op: Houten ramen – RT2012

#198612
 Noë
Sleutelbeheerder

Ratatouille, heb ik ergens geschreven dat je als eigenbouwer bij het maken van kozijnen rekening MOET houden met het CSTB-keurmerk?
Er staat dat de RT2012 vwb het machinaal timmerwerk uitgaat van garanties door middel van certificering, nergens staat dat je (als bouwer) zelf moet laten certificeren. Wel dat je (bij gebrek aan certificaten) te maken gaat krijgen met testen. Verstandig dus om er wel rekening mee te houden, maar niet dwingend.

Ik plak maar even wat standaardtekst in, op veel plaatsen terug te vinden, ik neem aan dat het niet hoeft te worden vertaald. Daar wil ik het vwb de reactie naar Ratatouille bij laten.

LA CERTIFICATION EST LA GARANTIE DES PERFORMANCES

La RT 2012 repose sur des exigences de résultats. Ainsi, pour garantir la validité des calculs, elle impose de s’appuyer sur des valeurs fiables et garanties. Pour la menuiserie, la garantie passe par la certification.

La certification des menuiseries garantit à la fois les performances thermiques, la résistance des fenêtres ainsi que la régularité de fabrication.

Savez vous qu’il existe 2 niveaux de certification ?

Le premier niveau, DTA, est le document, validé par le CSTB, qui précise de manière exhaustive la conception de la gamme de menuiseries. Le DTA impose l’utilisation de composants certifiés NF.
Un deuxième niveau : MENUISERIES CERTIFIÉES. La certification CSTB atteste la qualité de la fabrication et les performances A*E*V (étanchéité à l’Air, l’Eau et au Vent) des menuiseries. C’est la garantie que la menuiserie fabriquée est bien conforme au DTA de référence.

Wanneer bij de eindcontrole van de bouw, waarbij getoetst wordt op de RT2012, blijkt dat kozijnen qua prestaties niet voldoen kunnen kostbare aanpassingen nodig zijn.

Daarnaast kan een commercieel aspect meespelen. Bij verkoop is het een voordeel om garanties van de kozijnenboer te kunnen laten zien, in ieder geval de eerste 10 jaar na de bouw. En anders dan veel mensen denken, ook bij eigenbouw is een 10-jarige garantie verplicht bij verkoop als deze binnen 10 jaar na de bouw plaatsvindt. Is er geen garantie van een leverancier, dan draait de verkoper er zelf voor op als er iets mankeert dat normaal onder die garantie zou vallen.

Marit ik hoop dat je met alle bovenstaande bijdragen wat verder op weg bent en maak zelf je afwegingen wat wel of niet belangrijk is.

Succes

Wilm

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?