Reageer op: Houten ramen – RT2012

#198613
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Marit,

Ik zie dat u voornemens bent in de Ardeche te gaan wonen. Daar kan het in de zomer ontzettend heet worden. In de winter kan het daarentegen stevig vriezen en met wat wind erbij krijgt u redelijke polaire chill-factoren.

Het is mij natuurlijk niet bekend waarom u geen luiken wenst aan te brengen. Doch maak eens een ritje in de omgeving van uw nieuwe huis en kijk naar de ramen en luiken van de bestaande huizen. Hoeveel gebouwen zonder luiken ziet u daar? Franse huizen worden zo ongeveer sinds de prehistorie voorzien van naar binnen draaiende ramen en robuuste luiken. Daar zijn redenen voor.

Met alle respect, maar ik vrees dat uw wens om de noordelijke NL bouwwijze in het zuidelijke FR te transplanteren niet zo’n goed idee is. En dat u straks gloeiend spijt gaat krijgen (pun intended) dat u niet voor de traditionele FR oplossing met naar binnen draaiende ramen en luiken hebt gekozen. In de hete zomer de ramen wijd open en de luiken op een kier, in de winter alles stijf gesloten, die voorouders hadden het nog niet zo gek bekeken. Het valt niet mee die over generaties bijééngegaarde wijsheden te overtreffen.

Salutations Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?