Reageer op: Makelaars? Zucht! En háát!

#192722
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik snap heel goed dat dat jswaal gefrustreerd is over de gemiddelde Franse makelaar.
Hoewel ik denk dat er ook nog wel een behoorlijke verschillen kunnen zijn tussen de regio’s en dit natuurlijk altijd een persoonlijke ervaring is.

Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen als Jos.
Overigens is in onze streek de volgorde in sommige gevallen wel anders. Nadat er niemand in de familie is gevonden, wordt het huis op leboncoin.fr gezet en als dat niks oplevert gaan ze naar een makelaar.

Daarnaast is mijn ervaring dat het feit dat geen enkele fransman een huis wil (stadium 4) niet wil zeggen dat het voor een Nederlander geen interessant object kan zijn. Maar ook daarbij denk ik dat dit afhangt van de streek, bij ons hebben de meeste Fransen helemaal geen zin en een opknapper bijvoorbeeld…

Wij hebben (mede omdat we de tijd hadden) ongeveer 4 jaar gezocht op allerlei manieren, via le boncoin, makelaars, via Franse vrienden, op bezoek etc.

Wij zijn in die 4 jaar 1 Franse makelaar tegengekomen die zijn best deed.
De rest lijkt wel in winterslaap, luistert niet en geeft je het gevoel dat je blij mag zijn dat ze je te woord staan.

Je kunt natuurlijk zeggen dat je niet in de klant inleven, onvolledige of geen informatie verstekken en niet reageren op email tot de Franse levenswijze behoort, maar volgens mij is het gewoon slecht ondernemerschap.

Het mooie is diegene die het beter doen zullen overleven, de rest gaat er aan, ook in Frankrijk.. En nu de huizen verkoop minder is en de stroom buitenlanders afneemt, zie ik ze bij ons in de buurt bij bosjes verdwijnen.

Ik zie overigens in het voorbeeld van Joost het verschil tussen de generaliserende Nederlander en de Franse makelaar die geen Nederlanders meer wil niet zo.. Beide even generaliserend IMHO.

Maar goed, het heeft ook vooral niet zo veel zin om je over makelaars op te winden, het is nou eenmaal zo…

Ik denk dat het best goed is om af en toe even stoom af te blazen, maar als je dat niet achter je kunt laten (ik heb er ook wel eens over getwijfeld), koop dan geen huis in Frankrijk.

Wij hebben uiteindelijk het huis van de overleden buurman van Fransen die tijdens onze zoektocht vrienden zijn geworden gekocht.
Iemand binnen de familie wilde het kopen maar voor een belachelijk lage prijs. Wij hebben afgewacht, maar toen er een ander bod van buiten kwam hebben wij daar overheen geboden.

Overigens heeft kopen zonder makelaar ook nadelen. De verkopende familie had nogal wat ruzie onderling en dus duurde alles vrij lang en hebben we een paar keer gedacht dat het alsnog mis zou gaan. Van ons bod tot tekenen CDV duurde bijna 1.5 jaar in ons geval.

2 tips voor als naar FR rijden lastig is:
1. Niet e-mailen maar bellen (ook bij leboncoin). Op e-mail krijg je vaak geen reactie. Als je dat zelf niet kunt, zoek dan iemand die het wel kan.
2. Probeer iemand in de regio te vinden die je desnoods betaalt om een pre-scan te doen. FF gaan kijken en een paar foto’s maken voor je naar Frankrijk rijdt.

succes, Timo

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?