Reageer op: Makelaars? Zucht! En háát!

#192712
 Noë
Sleutelbeheerder

Als ik al dit hollandse ge-generaliseer lees gaan bij mij de haren overeind..
Een makelaar is inactief, nee er zijn inactieve makelaars, vooral tov. hollandse kopers, ik heb het vooral in het westen van Frankrijk regelmatig meegemaakt dat als ik bij een franse collega een hollandse klant aanbracht, bij hem onmiddelijk de haren overeind gingen : « Nee, géén Hollanders » (en dit verschijnsel bestond al lang voordat Hollande aan het bewind kwam).
Als je je eerst in de franse gebruiken en omgangsvormen, nationaal, regionaal en lokaal verdiept, en je bereid bent om je daaraan aan te passen, kun je in Frankrijk iets bereiken.
Precies zoals in dit geval worden er vaak alleen vragen en eisen gesteld vanuit de leunstoel, en direct al antwoorden geleverd, zonder enige kennis van de exacte situatie. De inactief geworden makelaar heeft al te vaak alle antwoorden en oplossingen gezocht om zijn mogelijke koper te plezieren, en daarna nooit meer een woord (zelfs niet van dank) vernomen, dus scheert hij ten onrechte alle Hollanders over één kam, net als jij DE franse makelaar.

Met precies dezelfde bril moet je de waarde die een Fransman aan een huis hecht bekijken. Dat is voor hem in de meeste gevallen géén geldelijke waarde, het is het « patrimoine » van zijn familie, en dat is een heel andere waarde, die de Hollander absoluut niet kent.
Hier is, en zeker « à la campagne » lang niet alles voor geld te koop, of in geld uit te drukken.

Als je je daar eerst eens in verdiept, in plaats van de Fransen met je hollandse denkwijze op te zadelen, dan wordt het je misschien eens gegund om hun familiehuis te kopen, en dan is de prijs niet de meest belangrijke factor.

Geen Fransman heeft je gevraagd een huis te komen kopen, en « ons boertje » zoals de franse buurman van het vakantiehuis vaak vertederend genoemd wordt, kan de Hollander op het gebied van innerlijke beschaving heel veel leren. En dan spreek ik uit 40 jaar ervaring.
Daarom staat in Frankrijk philosophie op het schoolrooster !

Dus DE Makelaar is niet INactief, DE Bricoleur is géén klungel, DE Rom is géén dief, en zo kan ik nog wel even doorgaan met anti-discrimineren. Zucht ok, maar “hààt” heeft nog nooit iets opgelost, integendeel ….

Dit moest er even uit, even goede vrienden !

Joost Kubbe.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?