Reageer op: Makelaars? Zucht! En háát!

#192711
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir JSwaal,

[..] Ach, misschien ben ik gewoon niet geschikt om in Frankrijk te gaan wonen [..]

Ik weet natuurlijk niet of u niet geschikt bent om in FR te gaan wonen. Echter, gezien de typische FR eigenaardigheden pakt u naar mijn persoonlijke mening in elk geval uw zoektocht verkeerd aan. Laat mij hier eens over uitweiden. Bij voorbaat alvast een disclaimer: dit zijn mijn persoonlijke inzichten en ervaringen, dus niet noodzakelijk universele waarheden of wijsheden. Dat we dat maar even duidelijk hebben.

Allereerst, aan 99% van de FR makelaars hebt u als NL huizenzoeker helemaal NIETS. Ze begrijpen niet dat NL kopers naar in hun ogen ouwe rommel op zoek zijn. Ze vinden het maar lastig om iemand met zo’n raar accent te woord te staan. Laat staan in het Engels of zo. Ze houden niet van Internet en E-mail, ze hebben liever de telefoon of de fax. Ze willen zich helemaal niet verdiepen in details als septictanks en dergelijke. Ze willen gewoon een koper, snel naar de notaris, deal rondmaken en provisie opstrijken. Het moet immers niet op werk gaan lijken.

Dan het aanbod. Daarvoor is het nuttig zich eens te realiseren hoe FR huizen eigenlijk op de markt komen. Laat ons eens aannemen, een oud familielid overlijdt, een familie wordt het éindelijk eens over wat te doen met het huis van opa, whatever. Er wordt besloten een object te verkopen.

In de 1e instantie wordt gekeken of er belangstellenden zijn in de directe kring van familie, vrienden, buren of kennissen. Als het object héél aantrekkelijk is stapt één van die groep er in. Einde verhaal.
In de 2e instantie wordt een lokale campagne gestart. Bordje in de tuin, briefje bij de supermarkt, mond-tot-mond bij mairie, boulanger en kroeg. Als het object aantrekkelijk is gaat het op deze manier van de hand.
In de 3e instantie wordt een lokale makelaar of niet zelden de notaris ingeschakeld. Soms gebeurt dat nooit, omdat de verkoper liever het huis langzaam laat aftakelen dan een sou aan een bemiddelaar te gunnen. Maar goed, het object komt in de lokale vitrine, de onroerend-goed rubriek in het lokale sufferdje, en misschien van die kleurige brochures die bij elke makelaar liggen. Redelijk aantrekkelijke objecten worden op deze wijze vaak relatief vlot verkocht.
In de 4e instantie komt het object op Internet en wordt derhalve zichtbaar voor al die merkwaardige buitenlanders die een money pit in FR zoeken. Het moge duidelijk zijn dat alle behoorlijke objecten inmiddels in eerdere instanties zijn uitgefilterd. Dus wat overblijft zijn niet zelden dogs waar tot dusverre niemand is ingetrapt, maar wellicht kan er zo’n rare rijke buitenlander mee opgezadeld worden.

Voor de goede orde, met uw huidige handelwijze beweegt u zich in die laatste categorie. Ik kan u verzekeren, daar kunt u oud mee worden. Dat wil zeggen, met het onderzoeken en bekijken van allerlei gruwel waar elk weldenkend mens gillend van zou wegrennen. Verborgen gebreken, nuisances uit de omgeving, servitudes uit de hel, waanzinnige burgemeesters, beschermde uitzichten, gevaarlijk verklaarde gebieden, dubieuze bestemmingsplannen, bodemverontreiniging, restauraties à la cache misère, de lijst is eindeloos. U besteedt steeds weer tijd en energie aan onderzoek, en steeds weer levert dat een teleurstelling op.

Wat nu te doen?

Het hele geheim is, uw werkwijze zodanig aan te passen dat u niet langer beperkt bent tot de 4e instantie. Integendeel, u wilt het aanbod vanaf de 2e instantie kunnen evalueren. Dáár zitten nog potentiële pareltjes tussen.
Kortom, uit de luie stoel, achter de computer vandaan, boots on the ground. In de auto en óp naar het gebied in FR waar u wellicht wilt wonen. Aldaar in kleine hotelletjes of chambres d’hotes overnachten. Overal uw licht opsteken. Rondrijden en naar groen uitgeslagen bordjes “a vendre” kijken. Vragen, vragen, vragen bij mairie, bakker, notaris, kroeg en kerk. Overal visitekaartjes achterlaten. En ja, u kunt altijd even in de vitrines van makelaars kijken.

Ik kan u verzekeren, slechts door zélf aan te pakken vindt u uw droomobject in FR. Passief afwachten tot één of andere makelaar een leuk aanbod heeft gaat het niet worden. Tenzij u héél veel mazzel heeft. Maar hopen op mazzel is nooit mijn favoriete strategie geweest. Ik ben geen hopiumroker.

Ik spreek uit bittere ervaring. Ik ben lang geleden op uw manier bezig geweest. Ik heb ontelbare makelaars gesproken, talloze objecten bezocht, en onnoemelijk veel tegenvallers moeten incasseren. Pas toen ik het heft in eigen hand nam heb ik uiteindelijk mijn droomobject gevonden. Dat overigens niet bij een makelaar stond en ook nooit gestaan heeft. En dat was in een tijd dat alles wat te koop kwam vrijwel direct blind werd opgekocht door met name rijke Engelsen. Op dit moment staat er méér te koop, dingen staan langer te koop en de prijzen zijn vaak enigermate onderhandelbaar. Dus het zou moeten lukken nu iets moois te vinden. Maar je moet er wél wat voor doen!!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?