Reageer op: gescheiden elektra groepen

#198869
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Jean,

De afzuigkap hoeft niet op een eigen circuit, volgens mij heeft ook niemand hier zoiets beweerd. De norm NF C 15-100 geeft aan dat je de afzuigkap op een stopcontact mag aansluiten. Sterker nog, stopcontacten mogen in principe niet boven de kookplaat, met uitzondering van een stopcontact voor de afzuigkap mits zich dat minimaal 1,80m boven de kookplaat bevindt. Zie dit document, bladzijde 7.

Aarde aftakken mag niet. In je meterkast moeten in principe net zoveel aarddraden als nuldraden binnenkomen. Bij mij heeft de inspecteur de coffrets allemaal opengemaakt om (onder andere) dat te controleren. Je moet voor de keuring ook schema’s kunnen tonen. Ga er maar van uit dat alles wat de inspecteur niet direct snapt, wordt gecontroleerd.

Licht en WCD combineren mag nooit en de inspecteurs zijn er fel op, reken maar op onmiddellijke afkeur als ze dat ook maar ergens tegenkomen. Hetzelfde geldt voor draadkleuren. Ik had veel zichtwerk met van die zwarte kabels, de inspecteur heeft een aantal schakelaars en dozen open gehad om te controleren of ik niet met de kleuren had gerommeld, omdat bekend is dat men bij gebruik van kabels bij hotelschakelingen nogal eens de aardedraad misbruikt als schakeldraad.

Tenslotte nog een algemeen advies mijnerzijds: ga nou niet liggen te rommelen met creatieve oplossingen om dingen aan te sluiten om wat werk of centjes te besparen. De keurmeesters zijn buitengewoon streng en erg oplettend. Er zijn geen grijze gebieden en je komt met geen enkele geconstateerde afwijking weg. Je hebt al meer dan genoeg kans op afkeur vanwege zaken die je écht niet had kunnen voorzien. Een herkeuring is duur en als er wegens geknoei werd afgekeurd ben je bij een volgende keuring helemáál aan de beurt.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?