Reageer op: Aanvraag CPAM en formulier E121

#191184
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste Rata, Je inschrijving bij de CPAM kun je het beste vergelijken met het Bingo spel.
Jij roept dat je alle nummertjes goed hebt (alle documenten die vereist worden) en de fonctionnaire checkt dat je inderdaad een correcte bingo hebt. Heb je bijna alle nummertjes goed en één bijna maar net niet helemaal dan is het geen correcte Bingo en wordt je niet ingeschreven en krijg je niet je attestation.
De fonctionnaire wordt niet betaald om te denken en te zeggen : nou dat is een prachtig Nederlands geboortebewijs met alle stempels en voor mijn part getekend door Willem Alexander persoonlijk dus dat is wel goed zo.
Non désolé , de voorschriften zeggen – een in het Frans vertaalde acte de naissance.
Dus met je Nederlandse – niet vertaalde – kan, mag en zal hij of zij niet door het taaltje en de vingers heenkijken.
Ergens nog wel begrijpelijk ook. Engelse en Nederlandse geboortebewijzen heeft die fonctionnaire waarschijnlijk wel vaker gezien en daar kan hij met een beetje fantasie best wat van maken. Maar omdat het EU is zo hij dat ook moeten kunnen met Bulgaarse, Griekse, Roemeense geboortebewijzen en ga zo maar door. Daar hebben we 28 smaken in.
En dus beginnen ze daar niet aan.
Je hebt dus de keuze – het door een beêdigde tolk/vertaler in het Frans te laten vertalen of simpelweg de internationale versie aan te leveren.
Wat me zeer intrigeert is dat “declaration de changement de situation” formulier.
Ik heb de inschrijving voor mijn vrouw en voor mezelf en voor een paar anderen geregeld en dat formulier heb ik nooit moeten leveren en ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Is dat nu weer iets nieuws ? Ik zou dat ding wel eens willen zien.

Wat betreft de auto import. Van hetzelfde laken een pak. Op het internet of bij de sous-préfecture krijg je een lijstje met alles wat er nodig is. En dan is er ook weer het Bingo spel. Correcte Bingo en het is een fluitje van een cent.
Bon courage
OEVVD

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?